7 hříchů marketingu

KTERÝM SE MŮŽETE VYHNOUT!

Když něco děláme, tak občas i s chybami. Některé věci se učíme za pochodu, leckdy to ani jinak nejde. V textu níže naleznete pár chyb a omylů, které se nejčastěji v marketingu dělají.

1. Odhadovat namísto vědět

Marketingové aktivity budou úspěšné, pokud dobře známe potřeby, zvyky a chování naší cílové skupiny. Proto prvním a nejdůležitějším nástrojem každého marketingového pracovníka jsou průzkumy. Intuice a vlastní pohled nás často svádí k jednodušší cestě, ale ta se může stát fatálním omylem. Průzkumy, testy a ankety při každé plánované aktivitě sníží míru rizika nesprávného nasměrování propagace. Platí to i tehdy, když je uděláme sami, vlastními silami a použijeme selský rozum.

Druhou stranou té stejné mince je měření výsledků v působení propagace. A přestože nemáme křišťálovou kouli a nevěštíme budoucnost, tak můžeme průběžně zjišťovat efektivnost a upřesňovat zacílení. Jedině takto můžeme využít informace a posílit nejlepší nástroje a postupně odstranit to, co zas až tak úspěšné nebylo.

2. Pracovat bez cílů a plánů

Je těžké vyšplhat se na vrchol, pokud ani nevíme, kde je. Zadáváme-li úkoly/kampaně dobré reklamní agentuře, snaží se z nás dostat konkrétní plány a vyčíslené cíle, přestože v nich sami ještě nemáme zcela jasno. Plánování není důležité proto, abychom něco potvrdili šéfovi. Pomáhá nám to posoudit, zda jsme s využitím existujících nástrojů a možností dosáhli požadovaného výsledku. A podle reálné situace pokračujeme v práci dále, nebo děláme korekce, abychom se k cíli přiblížili.

3. Posedlost změnou

Přestože změna znamená život, tak v marketingu má často větší cenu vytrvalost a trpělivost. Každá reklama potřebuje opakování, aby pronikla do myslí lidí. Samozřejmě, předpokladem je dobře a profesionálně zpracovaná propagace, kterou připravíme na základě výsledků z průzkumu a ne proto, že to byl „sexy“ nápad.

Neexistuje žádný důvod měnit komunikaci, která funguje a přináší výsledky. Marlboro přežilo se svým kovbojem desítky let a kdo miluje Kofolu, tak nemusí nic řešit. Pokud nemáte rozpočet jako Coca Cola, opakování dosáhnete využitím Internetu, PR článků, elektronického magazínu či direkt mailingu. Musíte s vaší cílovou skupinou udržet dlouhodobý kontakt, jedině tak zvýšíte úspěšnost reklamních aktivit a efektivně podpoříte prodej.

4. Unudit zákazníka k smrti

Zákazníci odpustí mnoho chyb, ale nedávají druhou šanci, pokud je budeme nudit. Všude kolem nás jsou reklamní materiály. Letáky a spoty plné ne vždy smysluplného sdělení, prostě „vata“ namísto myšlenek. Pokud chceme investovat peníze do reklamy, pak bychom měli lidem říct něco, co pro ně má smysl.

Přestože racionální argumenty mohou v reklamě fungovat, rada odborníků zní: „Zapůsobte na emoce“. Jaké pocity mají vaši zákazníci v souvislosti s vaším produktem, co je trápí, na co se těší, čeho se bojí, co je rozčiluje? Na tuto strunu pak nalaďte svou reklamu. Emoce jsou a vždy budou nejsilnějším nástrojem komunikace a úspěšní reklamní tvůrci znají tajemství, jak je využít v navazování kontaktů a získávání důvěry.

5. Kam vítr, tam plášť

Mnoho lidí má představu, že každá reklama je pro firmu dobrá a je třeba využít, co se nabízí. Kampaně pak vznikají ne na řešení konkrétní potřeby a na základě vyváženého plánu, ale jednoduše proto, že právě nyní se nám podařilo uzavřít výměnný obchod. Málokdy taková reklama přinese to, co od ní očekáváme. Už jen proto, že většinou jde o náhodný „výkřik do tmy“. Jeden či dva inzeráty, kterými deník zaplatí za služby, nedosáhnou do vnímání cílové skupiny, obzvlášť pokud neprobíhají ve spojení s jinými aktivitami.

6. Inspirace vs. kopírování

Nechat se inspirovat je jedna věc, bezhlavě kopírovat konkurenci je něco jiné. Přijde-li jeden výrobce s novou myšlenkou, hned se najde tucet jiných, kteří ho napodobí. Ne vždy to však funguje. Lidé nejsou hloupí a většinou vědí, co je originál a kdo přišel na trh jako první. Není problém porovnávat se s nejlepšími a své produkty a služby neustále zlepšovat. Pokud však nenajdete něco, čím se odlišíte od všech ostatních konkurentů, ať už v samotném výrobku, nepřekonatelných službách, nebo alespoň v kreativním přístupu k propagaci, budete stále bojovat o (pomalu se zmenšující se) prostor na trhu.

7. Šetřit se nevyplatí

Jen málo věcí ohrozí úspěch tak, jako lenivost při zjišťování informací, přípravě materiálů, či slabá kontrola. Každá aktivita vyžaduje přiměřené a dostatečné nasazení zdrojů, lidské práci i času. Jestliže se pustíme do realizace plánu, který nebudeme moci dotáhnout do konce, zaznamenáme čistou ztrátu a je jedno, zda byl důvodem nedostatek peněz, výpověď jednoho pracovníka, anebo se rozhodneme, že to byla „vyšší moc“.

 

POZNEJTE, JAK SE VYHNOUT 99 % CHYB V MARKETINGU!

Následující záložky mění níže uvedený obsah.
Ing. Pavlína Jelínková

Ing. Pavlína Jelínková

Marketing, Business Success, spol. s r.o.
Od roku 2009 se věnuje on-line marketingu. Pomáhá podnikatelům ve všech odvětvích vytvořit strategie s cílem maximalizovat sílu sociálních médií a zvýšit úspěšnost jejich on-line marketingového úsilí.
© 2000 - 2018 Business Success, spol. s r.o.