Efektivní web snadno a rychle

Nový web, redesign, ministránky, … existuje něco, jak relativně snadno pochopit co by měl obsahovat skutečně efektivní web? Musí být webová stránka něco, kde utratíte statisíce a budete se tomu muset intenzivně věnovat po mnoho měsíců?

Web není něco, co si vždy můžeme udělat sami. Zpravidla potřebujeme někoho, aby nám s naším webem pomohl. I proto jsem se rozhodla vyzpovídat Jiřího Šindeláře, který se tvorbě webu věnuje více než 15 let a mezi jeho zákazníky patří např. Česká spořitelna či Sapelli.


Jiří, přes 15 let se věnuješ tvorbě webových stránek. Stalo se Ti, že si Tě klient najal na redesign webu a stávající stránce nebylo co vytknout? Respektive narazil si někdy na super web? Bez jediné chyby?

Když za mnou přijde nový klient, zpravidla má nějaký problém, takže se mi nestalo, že bych narazil na bezchybný web. Samozřejmě weby jsou někdy lepší někdy horší, ale vždy je kam web posunout. Relativně nedávno vzniklo celé odvětví web designu, kterému se říká „optimalizace konverzního poměru“. To je v podstatě komplikovaný název pro to, jak menšími změnami webu získat více objednávek, poptávek a podobně. Na to se i já soustředím, protože často je efektivnější web postupně zlepšovat než začínat znovu na zelené louce. I když po všech změnách může web vypadat úplně jinak než původní a trvá to někdy i déle než udělat nový web, máte jistotu, že jdete správným směrem a větší šanci že se vám investice do nového webu vrátí.

Co jsou nejčastější chyby na webu, se kterými se u svých klientů setkáváš?

Asi nejvíce zanedbávaná je takzvaná hodnotná nabídka. Jinými slovy jak nabídnout váš produkt tak, aby si zákazník uvědomil hodnotu, kterou mu produkt přinese. Často se setkávám s weby, kde je spousta informací o firmě, nebo o produktu, ale to jakým způsobem mi (jako zákazníkovi) produkt pomůže, to si už musím domýšlet sám. A to bohužel spousta lidí neudělá. Nemají na to čas, nechtějí nad tím přemýšlet nebo jim to prostě nedojde. Proto je web nepřesvědčí, aby udělali požadovanou akci. Příkladem může být klasický formulář pro získávání mailů. Často tam vidím nadpis typu: „Chcete dostávat novinky od…“ nebo „Přihlaste se do newsletteru“. Přitom by stačilo například napsat: „Získejte 10 spolehlivých rad, jak zvládnout každou námitku při obchodním jednání“. Pokud jde o produkt, tak je to o trošku složitější, ale není to žádná raketová věda. 🙂

A napadá tě nějaká častá chyba, která by šla snadno napravit?

Jedna z velmi častých chyb, kde firmy přicházejí o peníze, bývá to, že nenavazuje placená reklama na web. Řekněme, že jste firma, která nabízí plán na hubnutí. Jedna z reklam, kterou platíte, láká na recepty zdarma, které jsou na webu. Když na ni kliknu, tak mě pošle na vaší úvodní stránku, kde mi říkáte, že si mám objednat váš program. Já si řeknu, že tady žádné recepty nejsou (i když můžou být například v menu, ale nevšimnu si jich) a odcházím. Přitom by stačilo z reklamy rovnou odkazovat na stránku s recepty. Web by měl v komunikaci vždy navazovat na reklamu. Pokud to web nedělá, přichází tím o spoustu zákazníků.

Když si chci navrhnout web, na co bych měla myslet především?

Když jsem cca před 4 roky spouštěl svůj nový web, očekával jsem velký přísun nových klientů, ale nic se nestalo. Zeptal jsem se tedy několika svých klientů, zda by se mohli podívat na můj nový web a říct, co je na něm špatně nebo dobře.
Zjistil jsem, že jsem si spoustu věcí domýšlel a nevěděl jsem přesně co je pro moje klienty důležité při výběru web designera. Od té doby, co jsem zapracoval informace od svých klientů, mám většinou roku placenou reklamu vypnutou, protože bych musel odmítat nové klienty a to dělám nerad. Ponaučení pro příště: Vždycky se snažte pochopit co je pro vaše zákazníky důležité. Často jsou to detaily, ale dohromady dělají velký rozdíl.

Musíme mít ve firmě vlastního web designéra, někoho, kdo webu rozumí?

Záleží, jak komplikovaný web chcete. V dnešní době alespoň trošku technicky zdatný člověk zvládne udělat jednoduchý web sám. A pokud ne, tak není problém si na to úvodní spuštění najmout externistu, který vás s tím ideálně naučí i pracovat. Nemyslím si tedy, že nutně potřebujete interního web designéra na plný úvazek. Na druhou stranu pokud najdete dobrého web designéra, který umí zlepšit váš web, tak je určitě fajn ho na něj pustit.

Dobrého web designéra poznáte tak, že je schopen říct, co navrhovanou změnou očekává a je schopen změřit, jestli to mělo efekt. Pokud bych se vrátil k případu s newsletterem měl by říct: „Tento nadpis je příliš obecný. Tím, že ho změním na konkrétnější, očekávám, že se víc lidí zaregistruje.“ A na těchto statistikách uvidíme, zda se to opravdu děje. Samozřejmě ne vždy se očekávání vyplní, ale alespoň máte představu, zda změny na webu vedou k něčemu lepšímu a máte-li dobře nastavené statistiky, jste schopní si spočítat, zda se vám práce takového web designéra vyplácí.

Pod tvorbou webu se většině lidí vybaví, že to bude stát mnoho peněz a stejně tak i času. Musí tomu tak vždy být?

 

Osobně jsem zastáncem spíš evoluce webu než revoluce. Jinými slovy než začít dělat web od nuly a doufat, že ta investice času a peněz se vyplatí, dělám raději menší změny, které jsou měřitelné. Nicméně hodně se to odvíjí od toho, jakou návštěvnost web má. Pokud vám na web přijde denně 5 lidí, tak jenom otestovat ten nadpis u newsletteru může trvat měsíce, takže jsou potřeba rozsáhlejší změny, aby byl rozdíl viditelnější. Někdy je web v takovém stavu, že nemá význam se ho snažit vylepšit, ale je opravdu vhodnější vytvořit nový.

Co mi tvorbu nového webu uspíší? Jak se připravit, aby vše probíhalo hladce?

Většina web designérů bude chtít znát nějaké zadání. Je tedy dobré ujasnit si, čeho chcete novým webem dosáhnout. Já si například s každým novým klientem procházím dotazník, abych měl lepší představu o tom, co máme společně před sebou.

Kdybych to měl shrnout, tak je dobré mít připravené:
  • cíl, kterého chcete novým webem dosáhnout
  • definovanou cílovou skupinu, kterou chcete oslovit
  • vědět na co tato cílová skupina dobře reaguje – co je pro ní důležité při rozhodování (dobří web designéři vám s tím mohou pomoci)
  • obsah, který by jste chtěli mít na webu (logo, texty, obrázky, videa, …)
  • weby, které se vám líbí (případně šablonu, kterou jste si vybrali, když chcete ušetřit). Ne vždy je vámi vybraný styl vhodný pro vaší cílovou skupinu, ale v tomto případě by vám měl být schopen web designer vysvětlit proč vámi vybraný styl není vhodný jaký by byl lepší.

 

Nemáte ještě webu dost? Chcete z vašeho webu získat více?

Nechcete-li, aby byl pro vás web jen nákladovou položkou, pak poznejte

4 pilíře, na kterých musí web stát, aby byl úspěšný.

Následující záložky mění níže uvedený obsah.
Ing. Pavlína Jelínková

Ing. Pavlína Jelínková

Marketing, Business Success, spol. s r.o.
Od roku 2009 se věnuje on-line marketingu. Pomáhá podnikatelům ve všech odvětvích vytvořit strategie s cílem maximalizovat sílu sociálních médií a zvýšit úspěšnost jejich on-line marketingového úsilí.
© 2000 - 2017 Business Success, spol. s r.o.