Komunikace je obousměrná ulice

Rozhovor je proces ve kterém se střídá vytváření a přijímání komunikace.

Základní pravidlo komunikace je:

Ten, kdo chce vytvářet komunikaci, ji musí také přijímat. Ten, kdo chce přijímat komunikaci, ji musí také vytvářet.

Pokud není pravidlo v obou směrech v rovnováze, nastanou potíže.

„Osoba, která pouze vytváří komunikaci, ve skutečnosti nekomunikuje vůbec v tom nejúplnějším slova smyslu. Plnohodnotná komunikace znamená přijímat komunikaci stejně jako ji vytvářet. Stejně tak osoba, která pouze přijímá komunikaci, ve skutečnosti nekomunikuje. Jestliže ji totiž přijímá, musí zákonitě komunikaci i vytvářet.“ – L. Ron Hubbard

Pozorně naslouchat je dovednost, kterou se mnoho lidí nikdy nenaučí. Prostě zjistí, že poslouchat je obtížné. Přesto, pokud se nikdy nenaučíte této důležité komunikační dovednosti, lidé se s vámi nebudou rádi bavit.

Pokud máte jeden nebo více z uvedených zlozvyků, pak nebudete schopni pohodlně přijímat komunikaci.

10 špatných návyků při naslouchání_business success_komunikace

Deset špatných návyků při naslouchání

1. Tváříte se, že posloucháte. Kýváte, usmíváte se a souhlasíte se vším, co lidé říkají. Ale vlastně neslyšíte ani slovo. Ale tato hra končí v okamžiku, když se zeptáte na něco, na co vám řečník již odpověděl.

2. Odporujete. Najdete způsob, jak změnit téma hovoru, odvádíte mluvčího od tématu nebo zapomenete, o čem se hovořilo. Tímto se odvracíte od okamžiku, kdy byste museli dané situaci nevyhnutelně čelit.

3. Vybíráte si co chcete slyšet. Nepřijímání nebo filtrování toho, co nechcete slyšet. Vyžaduje to velmi mnoho zkušeností, filtrovat některá témata, ale někteří lidé to dělají velmi dobře. Například, šéf dává příkaz a doporučení. Zaměstnanec slyší příkaz, ale nepřijme doporučení. Nebo: Zaměstnanec popisuje problém produktivity a tipy, jak jí zvýšit. Šéf se zaměřuje pouze na problém a neslyší tip, jak jej vyřešit.

4. Zatím co posloucháte kalkulujete. Tvoříte odpověď a pracujete na ní, zatímco někdo jiný vypráví. Myslíte na to, jak vybruslit z otázky. Zajímáte se méně o to, co osoba říká, a soustředíte se pouze na vaši odpověď či na další vaše kroky.

5. Skáčete ostatním do řeči. Vyposlechnete si některé z údajů, skočíte do hovoru a přetnete niť vyprávění. Nebo přerušíte hovor nějakým dotazem, či náhle změníte téma. Pokud to tak uděláte, nejen že naštvete ty, co vypráví, ale často dosáhnete i špatného závěru. Přerušováním a skákáním do řeči si o vás ostatní utvoří názor, že si ničeho a nikoho nevážíte.

6. Nevnímáte mluvčího. Zasníte se, zamyslíte nad něčím jiným nebo se prostě necháte unést. Co je příčina? Nudíte se, jelikož přemýšlíte dvakrát tak rychle, zatímco někdo hovoří. Dáváte mu tak najevo, že je pro vás nedůležitý.

7. Vše si špatně vysvětlujete. Nedokážete přijmout informaci takovou, jaká je, takže začnete hledat skryté významy. „Tím, že mi nemůžete pomoci říkáte, že jsem vám nesympatický?“, „To, že nebudete mé zboží nakupovat, znamená, že mě máte za podvodníka?“, „Jste zrovna naštvaní, ale snažíte se být zdvořilý?“

8. Posloucháte, ale jste zaujatí. Místo toho, abyste prostě poslouchali, jste tlačeni časem, naštvaní nebo nešťastní. Možná nevěříte tomu, kdo hovoří a řeč vašeho těla mu dává jasné signály. Mluvčí je nepozorný, nesoustředěný a nedaří se mu sdělit pointu.

9. To co lidé říkají, vám připadá stejné, jako něco jiného. Příklady: Kamarád mluví o svých finančních problémech, zatímco vy se zamýšlíte nad svými vlastními finančními problémy. Manželka hovoří o dovolené, zatímco vy přemýšlíte o tom, jak požádat šéfa o nějaký ten den volna.

10. Musíte mít navrch. Přerušujete vyprávění ostatních vašimi vlastními a lepšími historkami či příběhy. Například někdo řekne: „Minulou noc jsem potkala primátora…“, a vy do vyprávění vstoupíte: „To jsem ti nevyprávěla, že jsem potkala člena vlády?“ Je pro vás těžké smířit se s tím, že by někdo mohl být důležitější, mít více znalostí, nebo snad zajímavější než jste vy.

Jeden opravdu dobrý zvyk v naslouchání

„Štěstí je síla a síla je být schopný dělat to, co dělám, když to dělám.“- L. Ron Hubbard

Pokud chcete být opravdu skvělý posluchač, posadíte se a neděláte nic jiného než že posloucháte. Chováte se jako když je pro vás obsah komunikace vyprávějícího to nejdůležitější, co jste slyšeli.

Řekněte si pro sebe: „Právě teď není nic důležitějšího než skutečně porozumět tomuto člověku.“

Dívejte se na osobu bez jediné postranní myšlenky. Vytvořte dobrý oční kontakt. Soustřeďte se. A nedělejte nic jiného.

Doporučení

  1. Tento týden si všímejte, jak se lidé navzájem poslouchají. Najděte tři ze špatných návyků v naslouchání a zjistěte, co způsobily. 
  2. Při každé konverzaci, kterou budete mít tento týden, dejte 100% vaší pozornosti na člověka, se kterým hovoříte. Přesně porozumějte tomu, co říká. Všímejte si jeho reakcí. 
  3. Abyste viděli rozdíl, vědomě použijte jeden ze špatných návyků místo pozorného poslouchání a sledujte, jak lidé reagují.

 

CHCETE ZLEPŠENÍ? PAK VÁM VŘELE DOPORUČUJI NÁŠ KOMUNIKAČNÍ KURZ.

Necítíte se na kurz? Zkuste 2 hodinovou „ochutnávku“.

Následující záložky mění níže uvedený obsah.
Ing. Rastislav Zachar

Ing. Rastislav Zachar

Majitel společnosti v Business Success s.r.o.
Od roku 1995 se věnuji budování skupin a přednášení hlavně v oblasti managementu. Mým hlavním cílem je dávat podnikatelům, majitelům firem, manažerům i lidem kolem nich náměty, inspiraci, chuť do života a energii do dalšího tvoření.
Ing. Rastislav Zachar

Nejnovější příspěvky autora Ing. Rastislav Zachar (zobrazit všechny)

© 2000 - 2017 Business Success, spol. s r.o.