(Ne-)dosažitelný ideál?

Základy plánování III.
Pokud máte jasno v tom, co produkujete a znáte i trend své produkce, potom je rozumné podívat se na tzv. ideální scénu celé vaší aktivity.

Když chcete dosahovat určité cíle, potom tato aktivita musí splňovat určité rozumné parametry a předpoklady.

Ke každé činnosti by se dal udělat sáhodlouhý seznam žádoucích vlastností a podmínek, ale i tady platí, že nejdříve je nutné definovat a zkontrolovat ty NEJdůležitější věci.

Když jsem debatoval s dcerou o tom, že by chtěla notebook, zeptal jsem se jí, co by měl splňovat. Odpověď byla, že by měl být „bílý“, čemuž jsme se hned i hodně zasmáli, protože bylo jasné, že tato podmínka je v pořadí důležitosti až někde velmi vzadu. Ale teď vážně.  Co je ta úplně první věc, když si dáme za cíl koupit si notebook? První bod ideální scény tohoto zařízení by mohl být:

  • umožňuje mi prohlížet, vytvářet, zpracovávat, ukládat a posílat různé dokumenty nejen doma, ale i na cestách, po určitý čas i bez připojení k elektrické síti.

Koupím něco, co toto splňuje? No, to je to hlavní.

Asi bychom byli schopni definovat i další věci:

  • je dost výkonný, aby se aplikace vůbec daly spustit a dalo se s nimi pracovat pohodlně
  • mám na něm potřebné aplikace
  • mám na něm dostatečný prostor pro data
  • má potřebnou výdrž baterie
  • je odolný
  • je na něm předvolený blog Manažerské strategie, atd.

Samozřejmě si můžeme definovat i detaily a každý teenager by připustil, že pokud ho bude používat mezi svými vrstevníky, tak by měl vypadat „cool“ a měl by tedy mít trendový design. Tady ovšem správně podotknete, že se už přestáváme bavit o potřebě s počítačem pracovat, ale přecházíme k potřebě dělat dojem.

Ideální scéna je koncept, který je poměrně málo známý a přece se používá intuitivně, zejména v technických oblastech. Když piloti před startem letadla používají tzv. checklisty pro předletovou přípravu, tak v podstatě procházejí jednu podmínku ideální scény za druhou a je jim i jasné, že některé věci jsou životně důležité a některé sehrávají menší roli. Každý pilot by vám uměl říci, které systémy MUSÍ na letadle fungovat, když s ním chce jakžtakž bezpečně vzlétnout a přistát.

Když máte auto, tak první bod jeho ideální scény zní přibližně takto:

  • bezpečně a spolehlivě přepravuje posádku a náklad po cestách z bodu A do bodu B

Velmi rychle bychom uměli přidat celou škálu dalších podmínek:

  • je ekonomické ve spotřebě a provozu
  • všechny technické systémy jsou v pořádku
  • je pohodlné a rychlé
  • reprezentuje můj společenský status
  • je čisté
  • způsobuje radost, požitek z jízdy
  • platby za leasing mě nezruinují, atd.

Mohli bychom dlouho jmenovat tyto věci, ale čtenářovi je jasné, že postupně budeme procházet od podstatných věcí stále více k podružným detailům. Ideální scéna věrně odráží i to, co skutečně od takového vozidla očekáváte. Když změníme první bod ideální scény tak, že přepravuje posádku a náklad po cestách v těžkém terénu, najednou zjistíme, že se dostáváme k úplně jinému typu auta, za úplně jinou cenu…

Pokud si sednete do auta, tak možná neuvažujete nad ideální scénou takto formálně, ale i tak alespoň intuitivně jdete v duchu podle jistého seznamu. Před nasednutím se díváte: Stojí rovně? (Není některé kolo měkké?) Vidím nějaké zřetelné poškození? Vidím skrz skla na všechny strany? Startuje bez problémů? Nevydává podivné zvuky? Nesvítí nějaké varovné kontrolky? Mám dost paliva na zamýšlenou cestu? Mám platné doklady, STK, dálniční známku? Neschovává se na zadním sedadle najatý vrah? Nemám k zapalování připojenou bombu? (Poslední věci se už týkají mafiánského prostředí.)

Když se máme dopracovat k nějakému cíli pro firmu, rodinu, nebo celý stát, potom je potřeba poznat ideální scénu té věci. Nízké, neambiciózní cíle vyžadují méně náročnou ideální scénu, vysoké cíle zase přímo volají po přísné, náročné a propracované ideální scéně.

Pokud byste měli fotbalový tým složený z kamarádů, tak jeho ideální scéna kopíruje fakt, že se snažíte jen o nenáročnou zábavu. Když byste měli na starosti mužstvo FC Barcelona, tak byste museli vypracovat poměrně dlouhou a detailní ideální scénu, jestliže chcete pomýšlet na nejvyšší mety.

Když budete chvíli pozorovat celé dění v průměrném klubu a potom byste dostali výsadu strávit čas s realizačním týmem barcelonského velkoklubu, tak byste IHNED rozeznali přímo nebetyčné rozdíly. Ale co jsou ty věci, které vidíte? No, na vlastní oči se díváte na odlišně nastavené a hlavněprosazované ideální scény.

Ideální scéna a její popis je nejzákladnějším nástrojem pro korekce a vylepšení. Když znáte ideální scénu, stačí se podívat na „reálnou scénu“ a rychle byste měli vidět odchylky od potřebného a požadovaného ideálu. Pokud vidíte odchylky od zásadních bodů, tak si to vyžaduje okamžitý a radikální zásah. Proč záchranáři nejdříve zkoumají dýchání a krevní oběh? Protože jejich fungování je předmětem prvního bodu ideální scény pro lidský organismus. Odřeniny počkají na pozdější ošetření. Zastavení dechu nebo krvácení z tepny nesnese odklad.

Když se začnete zabývat detailním popisem ideální scény, měli byste si vždy definovat první bod ideální scény a ten získáte odpovědí na otázku: “Jaký účel má tato věc?“

Zubař: kontroluje, udržuje a opravuje chrup pacienta

Kino:   promítá divákům zajímavé filmy
Vláda: řídí zemi tak, že se dlouhodobě zlepšují možnosti obyvatelstva na slušný život
(Důraz je právě na slově dlouhodobě, ale toto raději nechejme tak.), atd.

Schopnost pracovat s ideální scénou je tak trochu test duševního zdraví, ale i charakteru. Nejrozumnější lidé mají správné očekávání ohledně priorit a umějí i ocenit, když někdo dokáže naplnit tyto požadavky.
Dobrý člověk ocení, že jste odvedli obrovskou a namáhavou práci. Špatný člověk ten výsledek přejde mlčením a vytkne vám, že všude kolem jsou piliny, a že jste špinavý, zpocený a smrdíte! Mezi nejzákeřnější lidské povahy patří ti, co záměrně přehlíží, že důležité věci jsou splněné a hledají nedotáhnuté, nedůležité detaily, aby vás mohli zkritizovat. Při pokusu uspokojit tyto lidi se spíše zblázníte a nedochází vám, že jim jde právě o to, abyste se zbláznili.

Ideální scéna zákeřných lidí je: Každého jiného člověka je potřeba dostat dolů na emocích, do zoufalství, bezradnosti, ať je neschopný, nevzdělaný a bezbranný.

O použití ideální scény v procesu plánování si v tomto seriálu ještě povíme více, ale nyní jste už jistě pochopili několik důležitých základů.

Následující záložky mění níže uvedený obsah.
Pavoľ Timko

Pavoľ Timko

Pavoľ Timko

Nejnovější příspěvky autora Pavoľ Timko (zobrazit všechny)

© 2000 - 2017 Business Success, spol. s r.o.