„Nejsou lidi“ a co s tím manažeři mohou dělat?

Nedostatek personálu bývá jedním z nejčastěji zmiňovaných problémů mnoha firem. „Zakázek je dost, ale chybí nám lidi, a pokud už někoho seženeme, tak jde hlavně o fluktuanty bez zodpovědnosti,“ slyšíme z úst manažerů. Firmy si vzájemně přetahují zaměstnance, agentury prosperují a nálada manažerů bývá na bodu mrazu. Řídit nováčky bez zkušeností a potřebné kvalifikace totiž více připomíná péči o kojence než výkon a produktivitu.

 

Pro koho lidé pracují?

Když se zeptáte schopných produktivních pracovníků, proč pracují právě pro svého zaměstnavatele, uvedou důvody, které jsou většinou stále stejné. Dobré vztahy se šéfem a v kolektivu. Mnoho schopných pracovníků svého šéfa respektuje, někdy až obdivuje. Vzájemný respekt či jeho nedostatek může rozhodovat o pevnosti vztahu a míře loajality. Neznamená to, že není třeba lidi dobře zaplatit a řešit i motivační prvky. To všechno je součástí pocitu zaměstnanců, že je společnost respektuje. Ale ve skutečnosti to není firma, pro koho lidé pracují. Je to šéf a jsou to jeho hodnoty, které pomáhají zaměstnanci utvořit si vazbu k firmě, pracovním povinnostem a ke kolegům. Vedoucí, manažer, mistr, leader,
parťák – tito lidé jsou tím nejzásadnějším faktorem pocitu respektu nebo jeho absence u zaměstnanců.

Buďte osobní

Přátelství v týmu mezi šéfem a zaměstnancem nutně nemusí znamenat dobré výkony, ale dobré výkony jsou velmi dobrým předpokladem pro přátelství. Respekt totiž musí být na něčem založen, aby nebyl pouhým sociálním pozlátkem. Respekt může být způsobem obdivu výsledků či vlastností a schopností, které k výsledkům produkce vedou. Vedoucí by měl umět toto vše u zaměstnanců ocenit. Úkolem leadera
by také mělo být přivést své lidi co nejdříve k výsledkům, za které si jich může vážit. A v neposlední řadě by jim také měl ukázat, že jejich spolupráce je fungující, oboustranně užitečnou symbiózou. Smysluplnost spolupráce je pak základním stavebním kamenem upřímné
loajality. Dobrý šéf by mohl svůj postoj vůči podřízeným přirovnat k výchově dětí. Ty přece máte rádi za všech okolností, ale nedovolíte jim lumpárny. Jste jim příkladem v disciplíně, slušnosti, pracovitosti a pokoře. Snažíte se, aby našly svůj směr a byly užitečné, ale příliš
se jim nemontujete do všech aktivit, aby vás neměly plné zuby a nepřestaly vás brát. Když udělají průšvih, přimějete je, aby ho napravily. Nezneužíváte své děti k vlastním zájmům, jste tu stále pro ně a máte na paměti to, aby byly samostatné a nezávislé. Nebráníte se osobní komunikaci a jste rádi, že se vám svěřují. Jejich důvěru nikdy nezklamete a to, co vám svěří, je jen mezi vámi. Svým dětem se snažíte říkat jen pravdu a chcete ji celou slyšet i od nich, i kdyby byla bolestivá.

Nechte se najmout a řídit ve vlastní firmě

Už jste se někdy nechali přijmout do vlastní firmy? Vypadá to jako hloupost, ale vysvětlím, co je tím myšleno. Představte si, že byste četli personální inzerci vaší firmy – jak by na vás působila? Vzbudila by váš zájem a poslali byste svůj životopis? Jak rychle by vám někdo z vašeho personálního oddělení odpověděl a jak příjemná a profesionální by komunikace byla? Jakým stylem by proběhl personální pohovor? Co byste se dozvěděli a jaký byste z něj měli osobní pocit? Jak by na vás zapůsobilo prostředí ve vaší firmě? Jaký dojem byste měli z ostatních
zaměstnanců vaší firmy? Zdáli by se vám plní chuti a odhodlání, nebo by vypadali otráveně, znuděně či podrážděně? Cítili byste z veškeré komunikace, která by vás provázela fází náboru a zácviku, vstřícnost a ochotu se vším vám pomoci od každého z kolegů, který by s vámi byl v kontaktu? Staral by se někdo o vaše výsledky, o to, zda máte všechny pomůcky a zda rozumíte všemu, co se po vás ve firmě chce? Jak by se vám líbil styl řízení? Nechali byste se sami od sebe řídit? Respektovali byste sami sebe v roli manažera?

 

 

Někdy neškodí udělat si nezaujatou a velmi podrobnou inspekci celého náborového a adaptačního procesu. Jděte se osobně na všechno podívat, nedejte na prohlášení typu „nic už nemůžeme zlepšit!“. Najděte a odstraňte všechny překážky, které stojí v cestě mezi trhem práce a vaší firmou. Existuje dostatek bariér, které nám trh práce vytváří sám o sobě, není nutné k tomu přidávat cokoli, co by nábor lidí a práci s nimi komplikovalo.

Co udělat pro stabilitu týmu

Každý manažer by měl být v prvé řadě tím největším profesionálem nejen v oblasti, ve které pracuje, ale i skvělým šéfem. Spravedlivá, přímá
a produkci oceňující jednoznačnost spojená s charakterem člověka, který má rád lidi a záleží mu na tom, aby se jim v práci líbilo a cítili se doceněni, je pravým požehnáním pro každého personalistu. Ten manažerům hledá zaměstnance, přemlouvá je, aby nastoupili, slibuje jim dobrou práci, kolektiv, peníze, zázemí a bonusy, ale to nejdůležitější pro zaměstnance je kompetentní šéf, který dělá to, co má. A pokud takovým manažerem jste, personalista vás bude na rukou nosit, protože slovo fluktuace se ve spojení s vaším týmem nepoužívá.

Je snazší a levnější si schopné pracovníky udržet než hledat nové.
Šetřete svůj čas i náklady! A můžete začít okamžitě, objednejte si brožuru: Jak nepřijít o schopné zaměstnance?

Následující záložky mění níže uvedený obsah.
Pavel Ranc
Od roku 2003 se jako konzultant věnuje oblasti managementu a organizování práce týmů. Podílel se na desítkách úspěšných projektů v zavádění firemních struktur a sepisování klobouků. Jako autor odborných článků a publikací chce své čtenáře inspirovat, usnadnit jim práci s organizováním a zaváděním systematičnosti v pracovním prostředí.
© 2000 - 2017 Business Success, spol. s r.o.