Přímost versus benevolence

Měl jsem jednání s jedním z našich dlouholetých klientů a než jsme začali, tak mi řekl: Pojďte, představím vám našeho šéfa výroby. Je to perla, takového člověka jsem ještě neviděl. Samozřejmě jsem souhlasil, protože jsem byl na tu perlu zvědavý. Tak jsme šli do výroby, kde nás majitel seznámil. Stál přede mnou fajn chlapík. Svižný pohyb, příjemná a jasná komunikace, vysoká emoce, zjevná autorita pro všechny na směně. Potom, když jsme seděli zpět v kanceláři, jsem se majitele zeptal, co je na něm tak výjimečné. Protože znám hodně šikovných, živých, kompetentních a pracovitých lidí.

 

A majitel firmy mi popsal jednu příhodu ve výrobě, které byl svědkem. Šéf výroby viděl, jak jeho mistr dopustil, že jeden pracovník pod ním nemusel delší dobu pořádně fungovat, což začalo způsobovat problémy u některých dalších kolegů a přerostlo to až do konfliktu mezi odděleními. Daný šéf výroby si vzal daného mistra stranou a řekl mu:

 

Vy jste dopustil, aby člověk, který svým chováním škodí vám i vašim kolegům zůstal dál pro vás blízkým člověkem, nad kterým držíte ochrannou ruku. Navzdory tomu, že jeho chyby vnímáte. Následně lidé okolo vás dvou vidí, že poctivou a zodpovědnou prací neprorazí a vaši podporu nezískají. Taktéž cítí na vlastní kůži vaše nespravedlivé řízení a pochopili, že být kvalitním pracovníkem se u vás nevyplácí. Proto kvalita jejich práce upadá též.

Jděte teď za daným člověkem a řekněte mu, že pokud se chce dál stavět takto k práci, nebudete to už dál tolerovat. Také mu řekněte, že pokud chce obnovit vaše dobré vztahy, musí začít odvádět skutečně kvalitní práci, kterou od něho očekáváte vy i ostatní kolegové. A řekněte mu, že pokud se to nestane, budou od vás následovat opatření a tresty.

 

Toto vyvolalo u daného mistra značný vnitřní boj, neměl to jednoduché. Měl říct svému kamarádovi z vesnice, že takto ne. Dotyčný mistr byl v jádru rovný člověk, takže věděl že je to správné. Ale svůj boj si musel i tak vybojovat sám. Nakonec posbíral sílu, odvahu a znova našel pod nohama  pevnou půdu jménem spravedlnost, kterou opustil. Výsledkem jeho přímé komunikace bez ohledu na osobní nebezpečí byla obnovená autorita mistra, srovnaný člověk a obnovené ovzduší férovosti tolik potřebné pro kvalitní práci, která může lidi naplňovat.

 

Po těchto slovech jsem mlčky seděl a rozuměl, proč je daný šéf výroby perlou. Šéfů, kteří dokáží až takto spravedlivě, otevřeně a přitom citlivě jednat není skutečně moc. Přitom ochrana skupiny před tím, kdo kazí její fungování, je jednou ze základních povinností každého šéfa. Šéf, který není ochotní ukázat prstem na toho, kdo je zdrojem problémů pro ostatní a jasně nepožaduje, aby se daný člověk srovnal, není dobrý šéf. On sám bude z řízení lidí unavený a jeho skupina bude z něho unavená.

Následující záložky mění níže uvedený obsah.
Ing. Rastislav Zachar

Ing. Rastislav Zachar

Majitel společnosti v Business Success s.r.o.
Od roku 1995 se věnuji budování skupin a přednášení hlavně v oblasti managementu. Mým hlavním cílem je dávat podnikatelům, majitelům firem, manažerům i lidem kolem nich náměty, inspiraci, chuť do života a energii do dalšího tvoření.
Ing. Rastislav Zachar

Nejnovější příspěvky autora Ing. Rastislav Zachar (zobrazit všechny)

© 2000 - 2018 Business Success, spol. s r.o.