Proč zácvik nemusí fungovat správně

Je možné definovat faktor, který způsobí, že se zácvik nováčků zdá příliš náročný, neefektivní, nebo dokonce nemožný?

To, že existují lidé s „nezdravým“ postojem k ostatním lidem, to není určitě pro většinu čitatelů tohoto příspěvku žádnou novinkou. Ale vliv těchto lidí se může projevit na kvalitě fungování jakékoli firmy a týká se to zcela jistě i zácviku. Během zácviku totiž roste kompetence nováčků, získávají stabilitu nejen v práci, ale i v životě celkově a jsou sebevědomější, soběstačnější a více nezávislí a také za dobře odvedenou práci obdrží slušný příjem. Ale to vše je přece v pořádku, pomyslíte si. Ano, je to v pořádku. Jenže pouze pro normálně, sociálně smýšlejícího člověka, který je sám kompetentní, produktivní a etický. Slabý člověk se často snaží, aby ho ostatní nepřerostli svým vlivem, pravomocemi, kompetencí či majetkem, a tak nesouhlasí s tím, aby se lidé kolem něj zlepšovali. Dělá akce, kterými lidi kolem sebe oslabuje nebo kterými jim zabrání růst. Má strach ze schopných lidí a nechce, aby je firma vůbec přijala, protože by byla jeho neschopnost ještě více vidět.

Zachytili jste někdy ve vaší firmě tyto názory či výroky?

  • Naše firma by měla přijímat pouze hotové lidi.
  • Nesmíme nováčky školit příliš, vždyť nám utečou jinam nebo si založí konkurenční firmu.
  • Nováček musí zkušenosti získat sám, není možné ho to naučit.
  • Noví lidé by neměli mít přístup k informacím o své práci, ještě toho zneužijí.
  • Nováček by měl za svůj zácvik platit, jinak si toho nebude vážit.
  • Nemám čas se novým kolegům věnovat.
  • Nic nováčkům vysvětlovat nebudu, je to mé know-how.
  • Ať si na to kolega přijde sám, s námi se také nikdo nebavil.
  • Nebudeme mu ten nástup usnadňovat, ještě nám zkazí normy.

Pokud tyto nebo podobné výroky slýcháte ve vaší firmě, není to dobrý signál. Možná to nejsou názory člověka, od kterého je slyšíte, ale ve firmě nebo jejím blízkém okolí je někdo, kdo si nové schopné lidi nepřeje, a vaše snaha o kvalitní zácvik se může stát neskutečnou dřinou bez valných výsledků pro vás i pro nováčky.


Cvičení:

Pokud ve vaší firmě existují záměry či názory přesvědčující zaměstnance o zbytečnosti zácviku či poukazující na neschopnost nováčků, najděte osoby, které tyto názory komunikují a šíří, a důrazně si s nimi promluvte, případně přijměte nezbytná opatření, aby tyto vlivy ve firmě neexistovaly.

Následující záložky mění níže uvedený obsah.
Pavel Ranc
Od roku 2003 se jako konzultant věnuje oblasti managementu a organizování práce týmů. Podílel se na desítkách úspěšných projektů v zavádění firemních struktur a sepisování klobouků. Jako autor odborných článků a publikací chce své čtenáře inspirovat, usnadnit jim práci s organizováním a zaváděním systematičnosti v pracovním prostředí.
© 2000 - 2019 Business Success, spol. s r.o.