Co snižuje výkonnost vašich spolupracovníků?

Při řadě konzultací ve firmách našich klientů jsem narazil na věc, která na první pohled vypadá jako „nedůležitá drobnost“. Má však zásadní vliv na efektivitu zaškolování nových pracovníků a jejich výkonnost. Ostatně netýká se to jen nových zaměstnanců, ale i těch, kteří jsou ve firmě již nějakou dobu. O co jde? Tou zdánlivou drobností je firemní slang.

Asi se shodneme na tom, že každý obor má svoji vlastní terminologii. Na tom není nic neobvyklého, ani špatného. Co však způsobuje potíže ve firmách je to, že firemní slang není dostatečně vysvětlen zaměstnancům. Ano, řada zaměstnanců postupně porozumí tomu, co se za kterým výrazem skrývá. Někdo tedy může považovat za zbytečné tuto věc vůbec řešit. Každý jednou začínal a většinou se mu nedostalo nějaké zvýšené pozornosti či péče. Dnešní doba však klade na vedoucí pracovníky nové nároky. V době, kdy je stále nedostatek zaměstnanců, je úspěšné a efektivní zaškolení zcela klíčové pro udržení těch, kteří do firmy nastoupí.

Nepochopení, neporozumění a snížení motivace

Nepochopení, neporozumění vede ke snížení motivace a možnému odchodu nových zaměstnanců. Ptáte se proč? Jak člověka baví věci, kterým příliš nerozumí? Pamatujete si na školu? Někdy jsme byli od předmětu, který nás bavil odrazení nedostatečným vysvětlením pro nás cizích slov. Následně jsme se doma snažili nepochopení za školy „dohnat“ a pochopit, jak věci fungují. Pokud však toho, čemu jsme nerozuměli, bylo hodně, často jsme se šli věnovat něčemu jinému, pro nás mnohem zábavnějšímu.

Nepochopení, které často pramení z nedostatečného vysvětlení slov, ať už se to týká studia ve škole, nebo zaškolování ve firmě, může vést až k opuštění školy či firmy. O tom, že bez dostatečného pochopení firemního slangu není zaměstnanec schopen opravdu kompetentně dělat to, co má, asi není třeba ani hovořit. Když sedím na poradách, když monitoruji manažery při řízení lidí nebo obchodníky na jednání u zákazníků, tak velice často vidím to, že používají slova, která jsou především firemním slangem.

Pokud i vy používáte výrazy specifické pro vaši branži, ujistěte se, že všichni rozumí jejich významu. Neobvyklá a specifická slova raději vysvětlete ihned, než abyste druhou stranu uváděli do rozpaků tím, že vám nebude rozumět. Mějte opravdu na paměti, že lidé nejsou zvyklí se ptát na význam slangových výrazů. Právě proto průběh a především výsledek porady nebo obchodního jednání nebude v souladu s vaším očekáváním.

Materiály pro zaškolení jsou plné firemního slangu

Další oblastí, kde se velice často setkávám s firemním slangem, jsou materiály, které slouží k zaškolování zaměstnanců. Někdy se lidé, kteří sepisují firemní know-how, nedokážou vyvarovat slangových výrazů. Leckdy to vážně není snadné. Často i díky tomu, že činnosti, které popisují, dělají již tak dlouho a slangová slova považují za tak samozřejmá, že je není potřeba zvláště vysvětlovat. Právě proto je dobré požádat při sepisování firemního know-how někoho dalšího o nezávislý pohled, zda jsou materiály opravdu srozumitelné a dají se použít k úspěšnému zaškolení.

Takový pohled vám rád poskytne i náš konzultant, který se na vytvořený materiál podívá z pohledu laika a zároveň někoho, kdo ví, že materiál musí být napsán tak, aby plnil svůj účel. Pohled zvenčí vám ušetří nejen starosti a dodatečné vysvětlování při používání materiálů, ale především také peníze a čas, které vás může stát neúspěšný nábor a zaškolování nových členů týmu.

Následující záložky mění níže uvedený obsah.
Martin Kepka
Public relations pro mě není jen možnost získat nové zákazníky, ale také příležitost, jak upevnit značku a jméno firmy na trhu. Nejraději realizuji nové projekty a otevírám dveře s novými možnostmi uplatnění.
© 2000 - 2019 Business Success, spol. s r.o.