Za co odměňujete lidi ve firmě?

Existují firmy, kde jsou lidé placeni za to, že jsou na určité pracovní pozici. Tím, že podepsali smlouvu, ve které mají garantovanou odměnu, tuto odměnu dostávají bez ohledu na dosažené výsledky. Je to dobrá situace pro zaměstnance, který tak má jistotu stabilního příjmu, ale není dobrá pro zaměstnavatele, který nemá žádnou garanci výkonů ze strany zaměstnance.

Také existují firmy, kde jsou zaměstnanci placeni za odpracovaný čas, za odpracované hodiny. To je lepší situace než první případ, ale stále odpracovaný čas negarantuje kvalitní produkci, i když je zde větší pravděpodobnost, že úsilí bude převedeno na výsledky.

A také existují firmy, kde své lidi odměňují za výsledky, za produkt. Není primárně důležité, na jaké pozici pracovník pracuje nebo kolik odpracoval hodin. Největší část jeho příjmů je za dosažené výsledky, za produkt.

Platí zde jeden zákon:

„Lidé vám dají to, za co je odměňujete!“

Odměňujte je za produkt, budou se snažit vygenerovat a odevzdat vám produkt.

Odměňujte je za odpracované hodiny, budou se snažit odpracovat co nejvíce hodin a přesčasů.

Odměňujte je za to, že mají post, a budou se snažit si ho udržet a dělat, jak jsou nepostradatelní.

To je důvodem pro sledování produkce, to je důvodem pro měření výkonnosti, která je sama o sobě nejkorektnějším parametrem hodnocení. Objektivní měření výkonnosti se dá samozřejmě využít i pro určování výše mzdy.

Asi nejkrásnějším faktem na tom celém zůstává to, že zaměstnanec sám rozhoduje o tom, kolik bude brát. Rozhoduje totiž o tom mírou své produkce a to je spravedlivé. Nikdo mu jeho příjem následně nemůže vyčítat, protože jeho výše je podložena jeho výkony.


Tento tip pochází z publikace „Jak hodnotit a odměňovat zaměstnance?

Následující záložky mění níže uvedený obsah.
Pavel Ranc
Od roku 2003 se jako konzultant věnuje oblasti managementu a organizování práce týmů. Podílel se na desítkách úspěšných projektů v zavádění firemních struktur a sepisování klobouků. Jako autor odborných článků a publikací chce své čtenáře inspirovat, usnadnit jim práci s organizováním a zaváděním systematičnosti v pracovním prostředí.
© 2000 - 2019 Business Success, spol. s r.o.