1. Úvod
  2. /
  3. Nezařazené
  4. /
  5. Jak zvládnout problematického zaměstnance?

Práce s lidmi patří k nejnáročnějším, i když také k nejhezčím. Stroj funguje až na nějaké procento chyb stále stejně, ale lidé jsou jiní – mají své problémy, nálady. A s tím vším se musí jejich vedoucí vypořádat a přivést je k jejich práci.

Za své podnikatelské praxe jsem v roli vedoucího potkal spoustu lidí a problémy s nimi jsem řešil, jak jsem uměl nejlépe. Svým založením jsem klidný člověk a dobrák, ke svým lidem jsem byl vždy slušný, ohleduplný, vycházel jsem jim vstříc a očekával jsem, že i oni se ke mně budou chovat stejně. Často jsem se potom divil, že oni mou dobrotu odměňovali neochotou a špatným přístupem k práci. Když potom můj pohár trpělivosti přetekl, řešil jsem i drobné věci silou a zvýšeným hlasem. Ale nevedlo to ke zlepšení situace.

 

Co by tedy měl vedoucí dělat, aby s lidmi vycházel a aby oni dobře odváděli svou práci?

 

Mějte stále přehled o svých lidech, vnímejte je – v jaké jsou náladě, jak vykonávají svou práci, jak reagují na podněty a podobně. A dělejte to nejlepší, co se dělat dá – pravidelnou prevenci:

a.       vnímejte velice dobře pozitivní věci a dávejte za ně lidem pozitivní zpětnou vazbu. Dejte jim jasně najevo, že vidíte jejich dobrou práci, pozitivní přístup.

b.       Vnímejte i drobné přešlapy – pozdní příchod, nedodržený termín, chybu nebo negativní komentáře. A zde dejte najevo, že to v pořádku není. Nemá to být něco tvrdého, stačí pojmenovat to, co nebylo v pořádku.

Tím docílíte jemné, přesné kontroly lidí. Budou vědět, že vnímáte jak jejich dobře odvedenou práci, tak i drobné či větší nedostatky.  A praxe je taková, že výborní jsou díky tomu stabilnější, průměrní se stávají lepšími.

 

Pokud již máte s nějakým pracovníkem problémy dlouhodobější a většího rázu, zkuste následující postup:

 

a.     Udělejte si sami „inventuru“ tohoto pracovníka. V čem je dobrý, co pro firmu udělal a na druhé straně pojmenujte nedostatky a problémy, které u něj vidíte. Udělejte to písemně a pište jen fakta, ne dojmy.

b.     Posaďte se s tímto člověkem a proberte to s ním.

–       nejprve mu upřímně sdělte to pozitivní,

–       potom s ním projděte jeden nedostatek po druhém (doporučuji maximálně tři nejdůležitější) a každou jednotlivou položku si od něj nechejte potvrdit, odsouhlasit. Potřebujete se ujistit, že on to také tak vidí, jinak reálně hrozí, že se s ním neshodnete,

–       zeptejte se jej, co s těmi věcmi on udělá. Ne vy, on. Opět jednu věc po druhé. V tomto bodě se snažíme přivést pracovníka ke zodpovědnosti za jeho práci,

–       pokud vám dá rozumná, pro vás přijatelná řešení, nechejte jej to celé udělat. Přijal zodpovědnost a po nápravě z něj bývá dobrý pracovník,

–       pokud ovšem odmítá dát nedostatky do pořádku, přijmout za ně zodpovědnost, víte jednu věc: tento člověk není s vámi na palubě. On nechce. Dělá špatně svou práci, poškozuje práci ostatních a je mu to lhostejné.