1. Úvod
  2. /
  3. Články v tisku
  4. /
  5. Vzdát se? Ne! Někdy...

Obstáli i v době krize: Příběhy mužů, kteří díky neotřelému nápadu nebo správné volbě obstáli i v časech ekonomické recese nebo dokázali druhé navést na cestu k překonání zlých časů.

Poslední tři roky pomáhá stavět na nohy firmy, které srazila na kolena krize. „Zatím jsem nezažil žádného živnostníka nebo společnost, která by se nedala zachránit.“ říká plzeňský konzultant Martin Kepka.

Jak jste se ke své současné profesi dostal?

Řadu let jsem pracoval na různých manažerských postech ve společnosti Mc Donalďs. Řídil jsem několik restaurací v plzeňském regionu a rovněž jsem měl na starosti rozvoj manažerů. Přitom jsem stále hledal cesty, jak zlepšit sebe i mé podřízené. Postupně jsem navštívil řadu vzdělávacích společností. Až jsem přišel do Business Success – mé nynější firmy.

Z klienta jste se stal zaměstnancem?

Ne. Jsem partnerem. Pracuji jako konzultant-obchodník. Mám na starosti kolem 40 živnostníků a firem z různých oborů. V Plzni, Teplicích, Varech, Praze a Klatovech.

Jak to vypadá, když přijedete do firmy, která má potíže?

Nejprve se setkám s majitelem nebo řídícím manažerem. Nikdy nestřílím od boku. Na základě analýzy situace v podniku doporučím, co je potřeba udělat. Máme různé nástroje k získání rychlého přehledu o tom, jak to s firmou vypadá.

Tak postupuje ale většina konzultačních společností…

Ano. V minulosti jsem objevil řadu firem. V Business Success mě posadila na zadek jednoduchost informací a jejich funkčnost. V době, kdy jsem se sem jako klient dostal, jsem měl za sebou více než deset let zkušeností s řízením lidí na různých úrovních. Ale až díky informacím zde získaným jsem konečně porozuměl tomu, PROČ se mi někdy dařilo a někdy nedařilo při práci s lidmi. Před tím jsem dělal věci hodně intuitivně a zkoušel. A najednou jsem dostal i tu teorii, co jsem vlastně dělal dobře a co nedělal.

Takže předložení teorie dobrého a špatného jednání je silnou stránkou vašich konzultací?

Teorie je základním kamenem, ale silnou stránkou je, že tlačím klienty do výsledků. Firem jako my je hodně a spousta z nich dodává i kvalitní informace. Manažeři je ale nakonec nepoužijí v praxi. Buď neví jak nebo je v podniku taková situace, že je nadšení prosadit novinky velmi rychle přejde. Abych tomu předešel jsem s klientem v pravidelném kontaktu. Pomáhám mu principy uvést do praxe. Jsem jeho koučem, konzultantem. Jsem ve firmě od toho, aby s mojí radou a podporou dosahoval výsledků.

Co když šéf nedá na vaše rady?

Pokud klient opakovaně nerespektuje na čem jsme se dohodli, pak mu navrhnu ukončení spolupráce.

Už jste to někdy udělal?

Ano. Když někdo nechce, je to horší, než když nemůže.

Dostal jste se do podniku, kterému už nebylo pomoci?

Ne. Zatím jsem ještě nezažil firmu, které by se nedalo pomoci. Nicméně několikrát už jsem dospěl s klientem k bodu zlomu, kdy jsem mu raději doporučil, aby svoje celoživotní dílo postavil znovu na zelené louce.

Proč to nechal zajít tak daleko?

Většinou se jednalo o společnost, která fungovala samospádem. Majitel neřešil marketing, nedělal finanční rezervy, neměl dlouhodobý plán a při prvních nesnázích začal škrtat. Nejčastěji omezil finance na rozvoj lidí. Pak snížil stavy. Obojí je rychlá úspora, ale dlouhodobě je to neefektivní krok.

Proč?

Stroje jsou nahraditelné. Lidi nikoliv. Kvalitního odborníka, člověka žijícího pro vaši firmu, pro váš byznys, si nevychováte za týden a za korunu. Investovat do lidí a jejich vzdělání se vyplatí. A nemusí to být jen finanční investice.

Co tedy?

To, co zaměstnanec skutečně potřebuje. Volno na vyzvednutí nemocného dítěte ze školy, pružnou pracovní dobu – když to nenaruší chod podniku. Nebo možnost půjčit si firemní dodávku na stěhování.

Podle téměř nulového hospodářského růstu v Německu to vypadá, že nás čeká další recese. Zvládnou ji západočeské firmy?

Pro ozdravené firmy je nastupující recese příležitost. Navrch získají ty, které budou mít informace o vývoji na trhu a správně zareagují.

Najal byste si sám sebe?

Asi čekáte, že odpovím ano. Spíš ale odpovím, KDY bych se najal…

Dobře, tak za jaké situace byste si najal konzultanta Martina Kepku?

Pokud bych potřeboval mít od některých věcí odstup. Najal bych se v situaci, kdy mi není jedno, co se stane s firmou, kterou jsem vybudoval a věnoval jí velký kus života a dnes ji chci předat. Nebo když bych chtěl sám sebe anebo firmu posunout vpřed. Pokud bych byl v situaci, že nemám výzvu. Že nevím, co vlastně chci.

A radíte v takových chvílích sám sobě?

To řeším se svým koučem. Pomáhá mi získat nadhled nad situacemi, které nejsou vždy příjemné. Když ten nadhled získáte, tak se řešení hledají mnohem snáz. Ostatně i u klientů se snažím posílit jejich důvěru ve vlastní rozhodnutí a umožnit jim tak lepší fungování ve firmě a v životě.

 

Jaroslava Šašková