1. Úvod
  2. /
  3. Management blog
  4. /
  5. Firemní hra na přetahovanou

Přednášeli jsme interní seminář u jednoho našeho klienta, který se věnuje spediční činnosti. Nízká míra nezaměstnanosti v posledním období způsobuje, že firmy nejednou pociťují až akutní nedostatek produktivních lidí a narážejí na situaci, že začíná být ohrožená jejich schopnost plnit své závazky vůči zákazníkům. Tento stav spustil přetahování se o pracovníky až zoufalým způsobem.

Šéf dané firmy toto téma otevřel ještě před začátkem interního semináře pro jeho lidi a řekl mi: „Ano, měli jsme a máme velký problém s řidiči. Je to tvrdý boj a zkoušejí to na nás. Ale my nechceme jít do boje způsobem, že budeme jen navyšovat jejich platy nebo různé benefity. To považujeme za cestu do pekla, kde nikdo z nás dopravců nevyhraje. V jednom období jsme měli na dvoře dokonce 10 aut, které nemohly jezdit, protože se někteří řidiči nechali zlákat sliby konkurence. Navzdory tomu jsme tomuto útlaku neustoupili, ještě více jsme se starali o ty lidi, kteří nevydírali, vážili jsme si jejich kvalitní práce, hodně s nimi komunikovali, vytvářeli jim zázemí, ochotu administrativy a usilovně jsme lidi s takovými hodnotami k nám hledali.“

Stavy se postupně doplnily

Také mnozí z těch, kteří odešli, si uvědomili, že sousedova tráva možná vypadá zelenější, ale ne vždy tomu tak je a pokorně se vrátili zpět. Možná jako řidiči měli nějakou korunu bokem navíc, ale neměli ochotnou administrativu, která za ně kope a řeší, když jsou na cestách problémy, neměli pořádnou nemocenskou nebo jednoduše neměli elementární slušné zacházení, na které byli před tím v práci zvyklí.

Řidiči našeho klienta v současné době na odpočívadlech říkají, že jsou v práci spokojení, že neuvažují o změně a jsou to nejednou jediní ze všech řidičů, kteří nenadávají na svého zaměstnavatele. Dokonce jeden z nich z odpočívadla musel odjet pryč, protože jej ti ostatní začali napadat, když místo nadávání vytrvale majitele bránil.

A před začátkem samotného semináře mi klient řekl ještě následující: „Vidíte tu paní, co teď přišla do místnosti? To je nová vedoucí jedné naší pobočky. Extrémně schopná žena. Když se u nás zajímala o místo, zeptala se mne na jednu věc: „Kdyby za vámi přišel řidič, že chce přidat, jinak odejde, co uděláte?“

„Řeknu mu, že mu nepřidám, že to není fér vůči ostatním“.

A ta paní mi řekla: OK, nastupuji k vám. Už mám dost šéfů, kteří ustupují vydírání několika jednotlivců a nedokážou se mu postavit.“

„Tak jsem získal do firmy perlu, za kterou postupně přišli další dva kvalitní řidiči.“

Přístup tohoto šéfa se mi velice líbil

Bylo na něm vidět, jak miluje své lidi, jak kope za celou skupinu, jak neúnavně vysvětluje, bojuje za spravedlnost. A vrátilo se mu to.

Lidé skutečně chtějí mít za sebou někoho, kdo je pevný v pase, neustupuje jednotlivcům na úkor skupiny, kope za skupinu jako takovou a směruje ji k přežití. To je to, co motivuje šikovné a rovné lidi zůstat, to je to, co motivuje šéfa pokračovat. Proto firmy, které neustupují vydírání jednotlivců na úkor skupiny, mají ve finále velmi kvalitní personál, který práce baví a management, který je respektovaný a posouvá skupinu dopředu. Jen je potřeba nezpanikařit. Je třeba vydržet a nevzdat se obhajování toho správného při prvních problémech, které se objeví.