Vadí vám, když si stěžují a remcají? Možná to znáte nejen v práci – máte skvělý nápad, myšlenku, ale v okamžiku, kdy s ní přijdete, dostanete studenou sprchu. Proboha proč? Zbláznil ses? To nemyslíš vážně! A tak dále a tak dále.

Co s tím? Je chyba v komunikaci? Je to o špatném načasování? Nebo je chyba v lidech, kteří nedokáží rozeznat, že je to skvělý nápad? A dá se to celé zvládnout tak, že se pro dobrou myšlenku nadchnou všichni?

 

Zamést před vlastním prahem

V první řadě je potřeba se podívat na sebe. Jak se říká, nejdříve si má člověk zamést před vlastním prahem. Jsem já osobně přesvědčený o tom, že je to dobrá myšlenka? Jak moc jsem si jistý tím, že to bude fungovat? Věřím tomu, co říkám a jsem ochotný si za tím stát? Ono se není čemu divit, že když někdo zkouší házet nápady jako špagety na stěnu a čeká, co se z toho chytí, tak po určité době už další a další nápady vzbuzují spíš odpor než nadšení.

 

Když už se to v minulosti nepovedlo…

S tím, že se v minulosti něco stalo nebo naopak nestalo, se navíc může pojit další nechuť lidí akceptovat nový nápad. Že byl z něčeho průšvih jsme asi zažili všichni. A někdy bylo těch průšvihů víc, nebo byly natolik drahé a nepříjemné, že nám kolikrát stačí jen slovo a odmítáme jakoukoliv diskuzi. Je důležité, pokud chcete prosadit změnu do týmu, nejdříve zajistit, aby lidé vnímali, že teď je teď. Dopadlo to minule špatně, když jsme přijímali skladníka? No to teda! Byl to průšvih, který celý sklad žehlil ještě dalšího půl roku, a dokonce nás to stálo spolupráci s dvěma důležitými klienty. Dobře. Proto tentokrát, než někoho přijmeme, přidáme další kroky do výběrového řízení, ověříme reference a přizveme vedoucího skladu. Uděláme to jinak, ale uděláme. Potřebujeme nového skladníka, jakkoliv to může být vnímané jako hrozící průšvih.

 

Protože jsem to řekl!

Vlastně cokoliv, čemu lidé rozumí, co chápou, přijímají snáze, než příkazy podepřené pouze tím známým „protože jsem to řekl“. Čím větší změna, čím větší byl v minulosti průšvih, tím důležitější je vysvětlit lidem, které potřebujete pro spolupráci, PROČ je potřeba udělat to, co chcete a co to přinese. Už jen to, že pochopí důvody, často obrousí ty nejostřejší hrany nesouhlasu a odporu. Pokud máte větší tým lidí, určitě se zaměřte alespoň na ty, o kterých víte, že na ně skupina dá. Jsou autoritou pro ostatní. A co taková autorita řekne, to skupina převezme, prosákne to pěkně celou firmou a ovlivní to náladu od půdy až po sklep. A přitom někdy stačí vzít si stranou Pepu, za kterým chodí ostatní pro radu a projít s ním podrobně co máte v plánu a proč. Mít takového člověka na své straně je obrovská výhoda. Mít ho proti sobě je naopak velká překážka při realizaci cílů ve firmě.

 

Dobrá zpráva je, že ne vždycky to, co vypadá jako odpor, je skutečně odpor. Někdy je to jen poznámka. Možná hloupá, možná nevhodná, ale stále jen poznámka. Nereagujte na takovou připomínku jako na příležitost začít zuřivě řešit, vysvětlovat a zvládat. Pokud máte ve firmě a zrovna tak i doma normální komunikaci, ty skutečné námitky se vrátí. A tam se potom vyplatí věnovat čas zvládání a řešení.

 

Neustálá kritika do nových projektů nepatří

Pokud máte ve firmě remcala, který nenechá na ničem nit suchou a v podstatě neexistuje návrh, který by v jeho očích byl dobrý, zvažte, jestli takového člověka vůbec do nových věcí zapojovat. Protože nejen že otravuje život šéfovi, ale zcela jistě otravuje vzduch i ostatním kolegům. Když už pro nic jiného, tak proto, že ho musí neustále poslouchat a přijímat negativní myšlenky, které okolo sebe šíří. Realizace nových projektů je většinou pro celý tým náročná i bez neustálých negativních připomínek.