Hned na začátek se zeptám. Jste stále v dobré náladě, daří se Vám vnášet optimismus i do své firmy a udržovat mezi lidmi pozitivní atmosféru?

Máte pravdu v tom, že povětšinou jsem skutečně v dobré náladě. Třeba zrovna teď, když spolu vedeme tento rozhovor. Je to pro mě radost a vnímám to jako uznání, dostat se na tyto stránky. Sám o sobě říkám, že jsem nenapravitelný optimista. Myslím si, že takovým se člověk snad už narodí a pouze vnější prostředí to v něm buď rozvine nebo potlačí. Měl jsem také to štěstí narodit se do křesťanské rodiny.
Není ale vůbec samozřejmé, že dítě přejme víru svých předků. Pokud se však svobodně rozhodnete, že je nad vámi vyšší inteligence, Stvořitel, někdo, kdo má celý tento svět a život ve své péči (všimněte si, neříkám ve své moci, ale ve své péči), pak se i všední starosti snáší podstatně lépe.
Vím, že na to nejsem sám. A to je možná to, proč jsem vesměs dobře rozpoložen. Tím ale rozhodně nechci říct, že bych neměl i vyloženě špatné dny, kdy se nedaří a je fakt špatná nálada. Občas to přijde na každého, mě nevyjímaje. Nicméně u mě převládá nálada pozitivní a ta je, jak je známo, nakažlivá. Vždycky mě potěší, když dostanu zpětnou vazbu – že se lidem u nás líbilo, bylo jim dobře, cítili se v pohodě, odešli dobře naladěni…

 

To znamená, že Vám na lidech záleží. Je podle Vás důležité mít se spolupracovníky dobré vztahy?

Naprosto! Jsem přesvědčen, že pokud udržujete s kolektivem zdravě přátelské vztahy, přijde-li nějaký problém, zvládne se mnohem líp. Kritika nebo nějaké napomenutí se dá vyjádřit buď „se sekerou“, anebo také laskavě a citlivě tak, abych nikoho nezranil a neurazil, a přitom dosáhl kýženého cíle.

 

A jak to máte se včelami? Věnoval jste se včelařství ještě před tím, než jste založil firmu MEDMORAVIA?

Ke včelaření jsem se dostal v roce 2003. Záhy jsme zjistili, že to nemusí být jen koníček, ale regulérní zaměstnání, a začali jsme na tom pracovat. Naše snažení bylo požehnané a postupně přicházelo první ovoce, až to došlo tak daleko, že jsme v roce 2009 založili společnost MEDMORAVIA s.r.o.

 

V souvislosti s tím se nabízí otázka, jak je těžké prorazit s medovým sortimentem?

Tohle je super otázka! Díky za ni. Víte, když člověk začíná prakticky od nuly, je plný nadšení a představ. Ledacos může díky absenci zkušeností vidět zkresleně. Pokud jej neodradí nějaké první neúspěchy, roste a mění se.
Postupně si začnete všímat věcí, které jste dosud neviděli nebo neřešili. Například konkurenci. Vždycky říkám, že zdravá míra férové konkurence je ozdravný prvek trhu. Problém nastává, chová-li se konkurent nečestně. A tady to začíná být zajímavé i těžké zároveň. Z malého človíčka jste vyrostli v menší firmu. Vnímám jako strašně důležité mít svoji identitu, žebříček hodnot, nasměrování… a to si držet. Celá řada lidí mě zná jako tvář firmy. Někteří mě oslovují jako Čmeldu Bzumdu, přičemž vnímají náš příběh a posun kupředu.

 

Takový sympatický přístup k podnikání lidé v dnešní době oceňují…

No, ale pak je tu ta praktická stránka věci, na niž jste se asi ptali. Český med je vyhlášený a má své nezastupitelné místo na trhu. Pro své specifické chuťové i kvalitativní vlastnosti je ceněný a žádaný i v zahraničí. Na jedné straně poslouchám, jak ten či onen průzkum deklaruje ochotu spotřebitelů kupovat díky nastartované ekonomice především kvalitní tuzemské produkty od místních farmářů za odpovídající ceny, abych byl na druhé straně konfrontován s realitou, která už tak hvězdná není. Neříkám, že se nám vůbec nedaří umísťovat svou produkci na trh a dostávat ji k zákazníkům. To bychom už asi neexistovali. Nicméně potýkáme se s konkurencí, která svým počínáním značně křiví a deformuje trh a vnímání spotřebitelů. Proto rozšiřujeme své vzdělání na seminářích Business Success, abychom mohli svůj „boj“ vést efektivněji, méně namáhavě a s lepšími výsledky.

 

A jak vám v tomto leckdy nelehkém boji a v podnikání vůbec semináře Business Success pomáhají?

Když se dívám na to naše putování, při některých vzpomínkách se musím chytat za hlavu, jak jsme to matlali. Jednou takovou kapitolou, o níž by mohla vyprávět zejména moje manželka, je otázka personalistiky a najímání lidí. Tady bylo v minulosti hodně průšvihů, včetně těch kardinálních. V této oblasti nám pomohla a stále pomáhá sesterská společnost PERFORMIA, která je v podstatě světovou jedničkou v oblasti personalistiky.
Business Success se zaměřuje na praktickou pomoc v oblasti organizace firmy, vzdělávání pracovníků a zvyšování jejich kvalifikace a její hlavní přednost vidím v obrovské plejádě praktických tipů, principů a rad vycházejících z praxe. To není nudná a suchá teorie. To je každodenní život a vzorce chování milionů pracovníků ve stovkách firem po celém světě. Já sám jsem se na seminářích poznal v celé řadě situací a chyb, které jsem dřív dělal. Musel jsem si uvědomit, že dokud nezměním svůj pohled na věc a přístup, pak se ani já osobně, ani firma nikam neposuneme. A já přirozeně chci, aby se mému „dítěti“ dařilo. Například jeden z přednášejících naprosto fenomenální Ivo Jurman – vás nenechá ani chvíli na pochybách, že jste udělali dobře, když jste přišli na seminář. Zábavnou formou a hodnotným způsobem vám nastaví zrcadlo, důsledně až přísně vás provede kurzem, aby vám posléze s grácií sobě vlastní dodal i povzbuzení a pochvalu. On tomu říká „dávat zelenou kuličku“! A takových skvělých lidí je v Business Success samozřejmě víc.

 

Když se podíváte na uplynulých deset let od založení firmy, na co jste nejvíc pyšný?

Já bych s dovolením použil spíš slovo vděčnost, případně hrdost.

  • Jsem vděčný za svou milovanou ženu, bez jejíchž šikovných rukou, zápalu, nápadů a výdrže by firma dnes nebyla tam, kde je. Stejně tak jsem vděčný za všechny ochotné spolupracovníky, kteří s námi žijí náš příběh.
  • Jsem vděčný, že práce je mi koníčkem a koníček prací, při níž mohu prožívat vděčnost a radost a předávat to dál.
  • Jsem vděčný za to, že přestože nemáme miliony na účtu, vždycky tam máme dost na to, abychom podpořili brněnské dobrovolnické centrum ADRA s jeho skvělými dobrovolníky, kteří svobodně a bez nároku na honorář jdou a tráví čas se seniory, nemocnými a jinak hendikepovanými a dávají těmto lidem tolik potřebný pocit, že ještě někoho zajímají i jinak, než jen výší svého příjmu či společenského postavení.
  • Jsem vděčný za každého zákazníka, který vnímá hodnotu toho, co děláme, rád se pro naše produkty vrací a – ideálně – doporučuje je dál.
  • Jsem vděčný za každé ráno, kdy se probudím zdravý, ve své posteli, na stole může vonět snídaně a mám ji s kým jíst.
  • Jsem hrdý na to, že zrovna náš obor přímo a neoddiskutovatelně přispívá k udržení života na planetě a rozvoji životního prostředí. Nenechme se ukolébat iluzí záchrany „všespasitelnými“ moderními technologiemi – vyhynou-li včely, za čas tu skončíme i my jako lidstvo. Tak to zkrátka je.
  • Těší mě přirozeně i nejrůznější získaná ocenění našich výrobků, potažmo naší práce.