Co je lepší, jen tak proplouvat životem a těšit se z věcí, kterými nás štěstěna obdaří, nebo mít každý svůj krok tvrdě pod kontrolou? Spontánně existovat a být v interakci s ostatními, nebo pragmaticky a detailně plánovat každou vteřinu života? Jeden extrém, nebo druhý?

 

Spontánnost nebo plánování?

Oba způsoby fungování v životě jsou možné, někdo je zastáncem jednoho, jiný druhého a mnoho lidí by se našlo v takové zvláštní směsici, jednou tak a jednou jinak. Zamysleme se společně. Pohybujeme-li se v tržním prostředí, v byznysu, čeho by si přál více zákazník? Spontánnosti nebo plánování? Chcete, aby vám stavěla váš nový dům firma, jejíž pracovníci se při práci neskutečně baví a centimetry nehrají roli? Nebo byste raději uvítali skupinu nekompromisních profesionálů, kteří vás jako zákazníka dokáží ohromit přesným a funkčním výsledkem stavby? Nic proti zábavě, nic proti tomu se v životě i těšit, ale až v okamžiku, kdy věci jdou správným směrem, souhlasíte?

Manažer by měl mít jasno

Dlouhodobý pocit naplnění a smysluplnosti života získáme spíše správnými kroky než vyplňováním prázdnoty chvilkovou radostí. Mít jasno v tom, kam se chcete dostat, jít tam a přitom dát prostor i spontánním pocitům a interakci s druhými lidmi a prostředím, to by bylo dobré pro vás i vaše okolí. Pokud zodpovídáte za druhé, jste manažerem nebo dokonce majitelem firmy, budete pro kolegy někým, kdo má jasno, kdo je pro okolí symbolem stability a jednoznačnosti. A budou se vás držet. Když spolupracují s někým, kdo chce každý týden něco jiného nebo s někým, kdo chce zůstat na místě a jen tak věci udržovat při životě případně dokonce s někým, kdo vůbec neví a zmateně blábolí něco o tom, že nic není jisté – něco je táhne pryč. Oni neví, proč se jim tam nelíbí, ale nelíbí.

Kráčet s davem nestačí

Nenechte se strhnout masami lidí s konzumním pojetím života. Oni se snaží urvat, co se dá. Bavit se je životní mantra. Nakupovat a cítit se dobře jen v drahém autě, drahém obleku, s drahým mobilem a na drahé dovolené. Brát si půjčky od kohokoli, kdo je ochoten půjčit, střídat partnery, děti nechat růst jako dříví v lese u tabletů, s Minecraftem a YouTube. Ničit prostředí, jako přirozený důsledek konzumu. Nechtějí možná sami házet pneumatiky do lesa, ale nemají nic proti, když to udělá někdo jiný. Život končí za pár let, tak se nebudeme hádat, pojďme se bavit.

Strategie je pro majitele nutnost

Jste-li majitelem firmy – máte ve firmě dlouhodobou strategii na několik roků, ve které je zakomponovaný rozvoj a budoucnost těch nejdůležitějších prvků ve vašem podnikání? Slíbili jste zveřejněním takové strategie všem vašim kolegům, zákazníkům a kandidátům na zaměstnání, že vaše firemní budoucnost je pod vaší kontrolou a bude taková, jak píšete? Děláte maximum pro to, abyste takovou budoucnost pro vaši firmu vybojovali, ať už je nepřítelem kdokoli nebo cokoli? Jestli jste profesionálem, pak vás odlišuje od diletanta zájem o každičký podstatný aspekt fungování vaší firmy. Propracovanou strategií vyjadřujete, jak mají důležité věci vypadat a nedáváte prostor pro chvilková potěšení či koníčky vašeho managementu. Pokud celá firmy jde jasnou cestou a produkuje, není šance, aby část týmu šla zároveň jinou cestou, byť by mohla vypadat jako zkratka. Populární nemusí být správné a odlišovat tyto dvě věci je součástí vaší práce.