1. Úvod
  2. /
  3. Marketing blog
  4. /
  5. Jak se pustit do...

Nikdo Vám nezaplatí tolik, kolik si zasloužíte! To můžete jen vy sami.

(Brad de Haven)

Chceme začít podnikat

Dnes je taková doba. Lidi přicházejí o práci, často i po dlouhých letech loajální spolupráce. Ti odvážlivci, kteří se rozhodli vzít starost o svůj chleba do vlastních rukou, dostávají otázku: „No dobře, Ty jsi specialista na „xy“, ale do čeho se mám pustit já? Poraď mi něco, co by mě uživilo…“

Tak upřímně: Jak můžete někomu říct, co by měl v životě dělat? Podnikání, zejména na začátku, je tvrdá práce. Když to, co děláte, nemáte rád, jak to vydržíte několik let?

Zažila jsem to, když jsem se rozhodla, že už nebudu na nikom závislá a namísto hledání zaměstnání si založím živnost. Kromě odhodlání, pár let marketingové praxe a znalosti cizích jazyků jsem neměla příliš jasno v nasměrování. Nejjednodušší se mi zdálo začít překladatelstvím. Oči červené od práce na počítači, nocí během kterých se ze všech sil snažíte dohnat časové skluzy někoho jiného a mzda od agentury, která si za zprostředkování strhne dvě třetiny. Nebyl to med, ale byla to zkušenost. Naznačila mi, že tato cesta nebude moje.

Pochopila jsem, že je nesmysl cizí texty překládat, když je dokáži napsat i v jiném jazyce. To byl první krok k tomu, abych předala ze svých schopností více. Také trochu přemýšlení a překonání obavy z toho, že se musím stát prodejcem vlastních služeb. A jak to chodí, když se Vy nevzdáte, život Vám pošle do cesty někoho, kdo Vaše služby potřebuje. Jen musíte uvažovat spíše o tom, čím byste jiným pomohli, než o tom, co byste od nich chtěli Vy…

Kde hledat nápady

Můžete rozjet vlastní podnikání na základech praxe, kterou jste do té doby vykonával pro někoho jiného:

  • Vyznáte se v počítačích? Proč byste se nemohli starat o PC někoho jiného, jak už ve firmách nebo v domácnostech?
  • Vybírali jste lidi pro firmu? Personální služby se dají dělat i pod vlastním jménem.
  • Umíte účtovat, programovat, tlumočit, prodávat nebo ovládáte řemeslo?

Když jste se uživili jako zaměstnanec, není důvod, proč byste to nezvládli sami. Zaměřte se na hledání lidí nebo firem, pro které můžou být Vaše služby užitečné. Další možná cesta, pokud svoje neoblíbené zaměstnání odložíte, je vrhnout se na svoje dosavadní hobby, něco v čem vynikáte, co milujete, pro co jste zapálení. Možností je i tady dost:

  • Různé služby spojené s chovem a starostmi o domácí mazlíčky
  • Trénování a předcvičování v kurzech aerobiku, jógy, v břišních čí jiných tancích
  • Poradenství při zařizování interiérů, aranžování prostor
  • Organizace společenských akcí – od večírků a svateb až po odborné konference
  • Cokoliv, co lidem pomáhá a Vám přináší radost…

Zatím jste na nic nepřišli? Co takhle zkusit vhodné partnery a zkusit prodávat produkty někoho jiného? Nemusíte se stát právě podomním obchodníkem, možná ovládáte množství tajemství internetového prodeje, máte možnost kontaktů, jste člověk, se kterým se jiní rádi poradí. Tento typ spolupráce a zkušeností není vůbec k zahození, jestliže v budoucnosti založíte vlastní firmu. Zejména zvládnutí úskalí prodeje a jednání se zákazníky patří k zručnostem, které se vždy vyplatí.

Pro ty, kteří mají pocit, že pro ně není nic vhodné, přináším pár příkladů od nepřizpůsobivých realistů, kteří příliš nepřemýšleli a prostě do toho šli. Bez ohledu na to, jaké neobyčejné měli nápady. Možná i s odbočkami po cestě, které je až postupně přivedli k dnešnímu podnikání.

Potkala jsem lidi, kteří vyrábějí „zařízené příbytky“ pro domácí zvířata, učí jiné lidi nejrůznějším věcem od ručních prací, přes pohybové kurzy až po kreslení. Mnohé věštce, numerology, či autory horoskopů, kteří jsou úspěšní díky znalosti lidské psychiky a jen ji využívají pro vlastní propagaci. Úspěšně podnikají a poradci pro image, vizáž, životní styl, feng shui, čínskou medicínu, či zvyšování asertivity. A internet Vám poradí tisíce dalších, více nebo méně obvyklých zaměření.

Krok za krokem

  • Zajděte si do přírody a zkuste se v klidu zamyslet, kudy by mohla vést Vaše cesta.
  • Potom udělejte průzkum mezi lidmi, kteří by mohli být Vašimi potenciálními zákazníky a zjistěte více o jejich představách.
  • Nezůstaňte u nekonečného plánování, pusťte se do realizace a po krocích své podnikání vylepšujte a přizpůsobujte.
  • Rozhodněte se, že budete úspěšní a jděte za svým cílem.

Máte své vlastní zkušenosti? Zanechte je v komentářích, pro poučení a inspiraci jiných.