1. Úvod
  2. /
  3. Management blog
  4. /
  5. Jak stanovit cíl

Základy plánování V.

Náhlá inspirace

Je nepochybné, že mnoho dobrých cílů si lidé stanovili na základě náhlé inspirace. Pro rozhodnutí často nepotřebujete nic „vědět“, stačí „chtít“. Náhlé vzplanutí se může stát celoživotní vášní.

Objevitel antické Tróji – Heinrich Schliemann – se jako dítě rozhodl, že Tróju objeví. Na rozdíl od jiných jednoduše uvěřil Homérovi a celý život se na ten objev připravoval. Byl velmi úspěšným obchodníkem, na vrcholu podnikatelské slávy celý podnik prodal a vášnivě se pustil do hledání ztraceného města.

Pokud jste si stanovili za cíl vybudovat firmu v nějaké branži, mohly k tomu vést spletité životní okolnosti a racionální úvahy.

Do své manželky jste se kdysi dávno zamilovali a nepotřebovali jste k tomu nějaké promyšlené důvody.

V takovýchto případech je nesmírně důležité, aby to bylo pevné rozhodnutí, abyste si věřili a šli za rozhodnutím bez ohledu na to, co kdo říká. Musíte samozřejmě projevit vytrvalost, znalost plánování, vědomosti o organizování, vedení a potřebujete i přetrvávající nadšení pro danou věc.

Cíl je zpravidla nějaká zřetelná meta. Pro horolezce to může být zdolání osmitisícovky, pro fotbalový klub postup do vyšší ligy, pro podnikatele obsazení jisté části trhu.

 Logické cíle  

Existují i některé přirozené cíle, které nemilosrdně diktuje logika. První cíl pro nějakého podnikatele může spočívat jednoduše v tom, že se odtrhne od zaměstnaneckého poměru a bude mít založenou firmu. Zdá se to banální, ale někteří lidé o tom sní celé roky a nakonec se k tomu odhodlají a jednoho dne je tento cíl splněný.

V té chvíli přichází další logický cíl – dostat firmu do postavení, kdy není ve ztrátě, ale dokáže se propracovat do černých čísel. Ani toto není žádný nereálný cíl, ale je to meta, kterou je nutné splnit.

V osobním životě je často přirozeným cílem najít si partnera/partnerku. Když hledám nějakou známost, měla by to být žena, v jejíž přítomnosti se cítím příjemně, chci s ní trávit čas, mít milostný život, první cíl je jednoduše najít vůbec někoho, s kým budeme tvořit pár. Pokud se tento cíl podaří dosáhnout, další meta by měla být společná domácnost. Později budeme usilovat o uzavření manželství. Další cíl může být mít dítě. Jiný logický cíl je vlastnit svoji střechu nad hlavou. Jakkoliv to zní cynicky, někdy je dalším cílem rozchod nebo rozvod…

Standardní stanovení cílů

Kromě náhlé inspirace a cílů, které jsou přirozené, máme i „standardní“ metodu na určení dalšího cíle. Tady se potřebujeme podívat trochu zpět do našeho seriálu a připomenout si co produkujeme. Cíle často vycházejí z toho, co produkujeme a mnoho firem trpce doplatilo na to, že si stanovilo cíle založené na nastartování nových produktů, což úplně popletlo zákaznickou obec.

Pokud byste měli hotel, který stojí na konzervativní, tradiční klientele a za cíl si dáte „rozběhnout striptýzový bar“ v podzemí hotelu, tak se může lehce stát, že značnou část zákazníků ztratíte, protože přestanou hledat ubytování u vás v obavě, že se vaše identita začala měnit na „hodinový hotel“. Jinak řečeno, majitelé firem by měli dobře ovládat marketingový pojem POSITIONING a připomenout si, jakou pozici v hlavě zákazníka podnik má. Když plánujete vybočit ze svého typického sortimentu, musíte sakramentsky dobře vědět, co děláte.
Musíte se rozhodnout, zda si postavíte cíle spojené se ZACHOVÁNÍM produktové linie nebo ROZŠÍŘENÍM produktů, anebo naopak – se ZÚŽENÍM palety produktů.

Ještě důležitější je uvědomit si celkový, dlouhodobý trend vlastní produkce. Toto téma jsme probírali v článku „Kolik produkujete“. Někdy si firmy postaví úplně jednoduchý cíl, ve kterém chtějí vytáhnout obraty či zisky firmy na nějakou danou úroveň. Jestli jste zažili propad výkonů během krize, možná si dáváte za cíl návrat na výsluní a cíl bude prozaický – dosáhnout čísla z roku 2008. Jindy zase analýzou grafů zjistíte, že na další expanzi budete potřebovat průnik na nová území a cílem bude vybudování sítě poboček.

Analýzou grafů dospěli někteří majitelé firem k závěru, že zainvestují do výroby, případně koupí fabriku, ať už doma anebo na dalekém východě.

Trend v grafu vám občas prozradí, že byste se měli pokusit odkoupit menšího konkurenta a někdy vás díky vašim výkonům míní odkoupit zahraniční koncern, který si přes vás vytvoří cestičku na váš trh a k vaší klientele.

Příklady na hledání inspirace spojených s pozorováním dlouhodobého grafu produkce by mohly být přímo nekonečné.

Velmi rozumné je podívat se na ideální scénu vaší organizace (příslušný článek jsme zveřejnili zde). Když si ještě jednou položíte otázku, co je účelem vaší organizace, komu a jak sloužíte, proč vás zákazníci vyhledávají, opět můžete dostat ten správný nápad, který je s těmito věcmi sladěný.