1. Úvod
  2. /
  3. Management blog
  4. /
  5. K čemu je vlastně...

Říká se, že je mnoho povolaných, ale málo vyvolených.

Něco na tom bude. Když jdete do obchodu koupit jogurt, tak máte dost velký výběr a nakonec dáte důvěru jen některému výrobku. To je ten váš vyvolený. Mohli byste se začít zabývat otázkou – proč právě ten konkrétní jogurt a tento článek by se zvrhl na esej o marketingu, ale o tom jsem vlastně nechtěl psát.

Bavíme se o zodpovědnosti výrobce jogurtu postarat se o vaše potřeby. Dobrá chuť, zdravá potravina, dobrá cena, lákavý obal, je hodně věcí, které je potřeba zabezpečit. Nuže, vy jen přijdete, dáte jogurt do košíku, stačí zaplatit a později sníst.

Opravdu musíte jogurt kupovat? Vždyť jste mohli klidně sehnat mléko a dát ho do příslušné nádoby, přidat jogurtovou kulturu, nastavit správnou teplotu a měli byste jogurt, ne? Aha, zapomněl jsem, ještě je potřeba podojit krávu, té je třeba stáje, pastvin a sena na zimu, traktor a zvěrolékaře, nebo ne?

Ok, tak raději ne. Tak tedy jen koupíme ten jogurt. Jak jednoduché! A v tomto bodě jsme právě u pointy tohoto článku. Zemědělec, mlékař, výrobce, dopravce, obchodník, ti všichni jsou zde proto, abyste nemuseli dojit krávu a vyrábět jogurt.

Firma je k tomu, aby vás osvobodila od toho, že byste museli dělat všechno sami. Nabízí vám řešení, šetří váš čas, uspokojuje potřeby a to podle možností tak, aby se vaše problémy zmenšily.

Samozřejmě, pokud je někdo nezaměstnaný a nemá na jogurt, možná by dal přednost kravičce a pastvinám, ale služby firem jsou pro běžného pracujícího občana dobré tehdy, kdy zlepšují život, šetří čas, námahu a člověk se může věnovat naplno tomu, čím slouží společnosti on.

Píšu tady o tom proto, že nejzákladnější strategie managementu jakékoli firmy se týká hledání a dodávání produktu, který bude splňovat výše uvedené.

Jistě by se našli lidé, kteří by řekli, že hlavní úlohou firmy je vytvářet majiteli zisk. Ano, i to je úlohou firmy, ale pokud si kupujete jogurt, tak je to proto, abyste jej snědli a nad ziskem výrobce se příliš nezamýšlíte.

Pokud chce majitel mlékárny vytvářet zisk, měl by si toto sakramentsky uvědomovat!

Dobrý zákazník rád zaplatí cenu, která umožní firmě dobře přežívat, pokud ten svůj oblíbený jogurt chce koupit i příště. Minule jsem se totiž bavil s kamarádem o nákupu rybářských prutů. Řekl mi, že se půjde na pruty podívat do kamenného obchodu, vyzkoušet a potom je objedná levněji na internetu. Tak jsem se ho zeptal, jestli má ten kamenný obchod rád. Řekl mi, že ano, že se snaží a také prodavači jsou fajn. Nepochopil mě, ten nešťastník, ale aspoň čtenáři možná pochopí.

Víte, proč jsem se ho ptal? No, asi mu nedocházelo, že když takto budou uvažovat všichni, tak už nikdo ty pruty nikde nevyzkouší, protože nebude existovat žádná kamenná prodejna. Nikdo mu nedá pruty do ruky, nikdo mu neporadí a popřeji mu hodně štěstí při reklamacích.

Firmy i zákazníci by si měli projevovat jistou míru loajality, nemyslíte? Firma je na to, aby zlepšovala zákazníkům život a za to jí zase zákazníci dají svou věrnost.3