1. Úvod
  2. /
  3. Články v tisku
  4. /
  5. Produktivita práce (Výběr –...

Většina majitelů nebo ředitelů firem se občas zaobírá otázkou jak zvýšit produktivitu. Člověka vždy pronásleduje myšlenka zda jeho firma funguje v dostatečných obrátkách. Faktem je, že i když činnosti děláte dobře, vždy by se to dalo dělat ještě lépe, rychleji, kvalitněji.

Zeptejte se nejlepšího světového golfisty, který právě převahou vyhrál největší turnaj, jestli mohl zahrát ještě lépe. Zasměje se a vyjmenuje vám tucet úderů, které mohl zahrát lépe, dokonce vám bude tvrdit, že v jistém smyslu ty údery pokazil. Někdo namítne, že se tím nemusí zabývat, protože vyhrál a to přece stačí.

Někdo by dokonce tvrdil, že zvyšování produkce je nelidské, antisociální a je vyžadované jen v zájmu zisku, který se dosahuje přes mrtvoly. Jen málokdo si uvědomí, že nejvýkonnější pracovník zažívá sám pro sebe (zapomenutou) kvalitu v životě: Hrdost z práva být nejlepší.

Ve skutečnosti má otázka produktivity v sobě jedno nečekané kouzlo: Vždy se dá udělat něco lépe a tím nám život nechává prostor pro další růst a nové výzvy. Možná je důvodem umírání fakt, že člověk už cítí, že nechce nebo už nemůže dál růst.

Jako bývalý horolezec znám mnoho lidí, kteří v Himalájích zemřeli potom, co na vysoké hoře naplnili svůj sen. Je v tom zvláštní memento, člověk je odsouzený k tomu, aby hledal cesty na zlepšení. Když ztratí naději v této věci, tak padá opona.

V dnešní povrchní době se příliš často setkáváme s postojem pracovníků, „že takto to stačí“, „není potřeba spěchat“, „nenamáhej se“. Jejich problém je často jednoduše to, že nemají svůj účel, nemají v sobě hybnou sílu a tak musí na jejich produktivitu dohlížet někdo jiný.

Proto první otázkou dobré produktivity práce je motivace člověka. Když ji nemá samotný řadový pracovník, potom ji musí mít šéf.

Rozhlédněte se okolo sebe, případně se projděte přes kanceláře nebo přes výrobní haly. Položte si otázku: Co by mohlo být v přiměřené kvalitě hotové dříve? Kde by se dalo dosáhnout lepších výsledků? Jak by mohli vaši obchodníci absolvovat více obchodních jednání a dosahovat přitom ještě i vyšších průměrů objednávek?

Je pravda, že by vaši lidé měli vydělávat více? Mají pocit, že vydělávají málo? I vy si to myslíte? Jestli je to tak, potom čelíte jednomu základnímu problému: S těmi samými lidmi by jste měli dosahovat ve všech oblastech mnohem vyšší produkci. Chtělo by to větší nadšení, lepší managerskou technologii a inteligentní využívání všech příležitostí.

Možná se vám jeví, že vám to jde dobře. Možná si vy i vaši lidé myslíte, že děláte hodně. Ale kdyby jste byly vy nebo vaši pracovníci v jiné, úspěšnější firmě, tak by jste zjistili, že na úspěch je třeba vyvinout mnohem větší úsilí. Je jedno jak moc budou pracovníci v dnešní době poslouchat, že se stačí snažit méně a vyšší výdělky se dosáhnou sociálním přerozdělením, tak že je vezmeme nejvýkonnějším a dáme slabším.

 

Zní to logicky, ale je v tom lež. Jen ten nejproduktivnější tým zvítězí v soutěži.

 

Pavol Timko
Zakladatel Business Success