1. Úvod
  2. /
  3. Reference
  4. /
  5. Peter Dobeš, jednatel společnosti...
Peter Dobeš, jednatel společnosti Bricol – M, s.r.o.

Peter Dobeš, jednatel společnosti Bricol – M, s.r.o.

BUSINESS SUCCESS
Türkova 2332/1
149 00 Praha 4 – Chodov

 

Tento dopis píši v Texasu na ranči v Aspermotu, kam jsem se vydal s kamarády učit se trénovat koně a naučit se práci na ranči s krávami.

Když jsem před 3-mi lety začal chovat koně, tak jsem byl rád, že jsem našel novou zálibu a chtěl jsem se tomu hodně věnovat. Měl jsem ale problém jako každý – málo času, stále v práci. Firma mi funguje už sice skoro 20 let, vybudovaná bez úvěrů, ale pořád hodně práce.

Před tím, než jsem poznal BUSINESS SUCCESS (BS), jsem byl z toho zoufalý, nevěděl jsem, jak z toho ven. Takže po úvodních seminářích a následně dalších, se mi ukázala cesta, že se dá vytvořit víc volného času, ale chce to zorganizovat a dát tomu nějaká pravidla, abych věděl, že když se vrátím do firmy, tak to poběží, a nebude to bez mé přítomnosti postupně krachovat.

V následných konzultacích na míru mé firmy, spolu s panem Šrámkem z BS, jsem pak zaváděl nástroje, jako je organizující tabule a další, jako kupříkladu systém odměňování. Organizující tabule zpřehlednila všem, co má kdo dělat. Ještě nám zbývá dopsat všechny činnosti do klobouků (popisů práce), i když i tam se to hodně posunulo. První plus se objevilo při přijímání nových lidí – Organizující tabule nám ulehčila vysvětlování, kdo co a jak má dělat.

Dalším krokem byly směrnice, které jsme začali vydávat a pomocí nich se nastolila základní pravidla. Důležitější je lidem vysvětlit cíl a směr a směrnice pak není třeba až v takovém rozsahu. Proto jsem lidem definoval cíl, produkt (hodnotný výsledek jejich práce), a účel, a plán na rok. A někteří pochopili co mají dělat, pro ty co to nepochopí, musíte vydat směrnice.

Hodně poučné pro mne bylo studium v BS – Vzorce pro úspěšné podnikání a statistiky, kde jsem pochopil, že vše jde měřit a podle toho i odměňovat. Tak jsem mezi Vánocemi udělal na každý post statistiky na měření produktu daného postu. Definovat je není až tak těžké, jak je však uvést do praxe je těžší. Největší problém je, aby údaje do statistik byly lidem dostupné a lehko zjistitelné a důvěryhodné, a pak se zakreslováním na A4 už takový problém není. Teď momentálně máme statistik kolem 80-ti a funkčnost tak na 50%. Proto jsem na nasadil nový informační systém, od kterého očekávám veškeré informace, na které si pomyslím na pár kliknutí. Věřím, že se nám to povede, protože pokud máte data se kterýma jde dále pracovat a to nejen ta základní, ale i další informace, které lidi do systému vkládají, pak se dostanete k takovým informacím, na základě kterých se vám dělají velmi lehce rozhodnutí, a to i strategická. Takže i to nám teď pomůže být jen krok k samotnému odměňování zaměstnanců. Do nedávna jsme to dělali podle hodin a odměny jsme dávali „pohledem z okna“ – tomu dáme tolik, a tomu zas tolik.

Proto jsme zavedli odměňování na základě obratu a pohledávek (jako jeden z důležitých ukazatelů), a pak rozdělení firemního měsíčního zisku podle tabule odměňování. Lidem jsem ukázal z čeho se tvoří zisk, co jsou náklady a tržba, a hlavně jak oni můžou přispět k tomu, aby byl větší, a tím i jejich výplaty. Ti, co si to v hlavách překlopili a začali fungovat na základě zisku, nepotřebují kontrolovat tolik, jako ti, kteří se spoléhají, že něco dostanou. Lidé začali sami navrhovat řešení, jak snížit náklady, a kde jsme jako firma okrádáni z pohledu dodavatelských firem, a které věci jsou pro firmu zbytečné. Vím, že tento rok dotáhneme statistiky, které nám z 90% dá nový informační systém, a tím pádem má rozhodování budou snazší a efektivnější, a překlopení odměňování na základě zisku a statistik nás přivede k lepším výsledkům. Věřím, že bude čas na další studium v BS mě samotného i mých zaměstnanců, a kde se dozvíme, jak ještě lépe komunikovat a organizovat. No, a pak už bude jenom krůček k tomu, abych mohl sedět na koni mnohem častěji doma, nebo někde na ranči u starých amerických kovbojů.

 

Peter Dobeš
jednatel

9. března 2010