1. Úvod
  2. /
  3. Management blog
  4. /
  5. Emoce – je to...

Mnohokrát jsem slyšel, že je třeba „naladit se na stejnou vlnu“ a jiné podobné výroky, které byly spojeny s porozuměním mezi lidmi. Naladit se na stejnou vlnu znamená mít dobrou komunikaci, dobrý vztah. Je to tak i u vás?

Je tu jeden malý problém, a tím je rozpoznat, kde se daný člověk nachází, jakou má náladu, emoci. Protože je třeba se opravdu naladit na stejnou vlnu, jinak komunikace nefunguje. Příkladem by mohl být příchod domů. Někdo dorazí rozjařený, veselý, měl úspěšný den, ale partner nebo partnerka má špatný den. No a zeptejte se takového člověka bez nálady zcela nadšeně „Tak jaký jsi měl dneska den?“. Co se stane? Pravděpodobně zavrčí něco ve smyslu „nech mě být, nemám náladu“ a komunikace umřela dříve, než vůbec mohla začít. Častým důsledkem je zkažená nálada i pro rozjařeného a možná malá hádka nebo dusivé ticho.

Řešením takové situace je povšimnout si, že druhý nemá náladu. Vědět, rozpoznat v jaké emoci se nachází a přesně v této úrovni začít komunikovat. Například “Vidím, že se něco děje, že nemáš den?“ a říci to opravdu na vlně druhého. Stane se zázrak – okamžitě jste v komunikaci. Jaké to má důsledky? Vaše nálada se nezkazí, pomůžete druhému trochu se ze špatné nálady „vyhrabat“ díky vzniklé komunikaci a doma je dobré klima.

Samozřejmě, že stejné je to u klientů, podřízených, nadřízených. Rozpoznat náladu a oslovit osobu přesně stejnou náladou, znamená komunikaci a komunikace je „lék“ na vše, na každý problém.

Ale co je ještě u sebe potřeba zvládnout? No přece svou emoci. Když člověk vidí někoho bez nálady, s totálně protivným výrazem, může to zkazit náladu i jemu a ztrácí chuť s takovým člověkem cokoli řešit. Mám pravdu? Tato schopnost, ovládnout vlastní nálady a emoce potřebuje jako spousta jiných dovedností trochu tréninku a praxe.

Zajímá vás rozpoznávání emocí u jiných lidí a trénink na jejich zvládání? Máme pro Vás speciální kurz „Dril emocí“, na kterém se naučíte vytvořit jakoukoliv emoci u sebe a nechat jí svobodně zmizet, rozpoznat emoci u druhého a dostat daného člověka do lepšího stavu. Prostě být tím řidičem své nálady a nálady druhých. Více informací najdete zde.