Lidé nejsou stroje

Lidé nejsou stroje, které si vystačí jen s občasnou pravidelnou údržbou. Lidé potřebují pravidelný zájem, péči a pozornost. Chtějí cítit, že jejich produkce, jejich nasazení a energie, kterou vynakládají během práce pro vás, je ceněna a že ji považujete za hodnotnou. Chtějí mít jistotu, že si zaslouží svůj plat a pracovní podmínky a chtějí se cítit přínosnými a oceňovanými.

 

Co vaši lidé potřebují

Možná si řeknete, že vy jako jejich vedoucí si jich ceníte a víte o nich, že jsou přínosnými pracovníky. Ale tohle nestačí. Nestačí, když vy víte, že máte skvělé, produktivní a efektivní pracovníky. Je to jen dobrý začátek, vědět, že váš tým je kvalitní.

Je totiž nutné, abyste to svým lidem dávali najevo, že vnímáte jejich hodnotu a přínos. Tímto hodnocením totiž jejich hodnotu a přínos formálně potvrzujete a tak je to něco skutečně existujícího, odsouhlaseného a platného.

 

Ocenění je důležitá věc nejen kvůli pocitu důležitosti

Existují zaměstnanci, pro které znamená vaše „děkuji“, „výborná práce“ nebo uznalé poklepání na rameno mnohem více, než prémie. Jsou ochotnější pracovat lépe, déle a ochotněji, když ví, že si toho všimnete. Není to emocionální závislost, je to běžná lidská potřeba pomáhat a cítit je být prospěšným. Subjektivita toho, když člověk udělá něco užitečného pro svojí firmu nebo svého šéfa dostává objektivní rámec právě tím, že to, co pracovník udělal, oceníte. Jinými slovy, bez vašeho ocenění jeho produkce existuje jen pro něj.

 

Nestaráš se? Dej víc peněz!

Zde je i částečné vysvětlení toho, proč mnozí zaměstnanci tak tlačí na zvyšování platu, vyžadují bonusy a zaměstnanecké výhody. Pokud je to jediná forma jejich ohodnocení (a každý chce cítit, že má hodnotu a jeho práce je ceněna), budou chtít získat více toho, co je podle nich měřítkem jejich hodnoty. Peněz a bonusů. To jim dává jistotu toho, že někdo vnímá jejich schopnosti a jsou respektovanými členy skupiny.

Není to tak, že si zaměstnanec vystačí jen s vaší pozorností a pochvalou, že nebude potřebovat výplatu. Ale spektrum toho, co od vás vaši lidé očekávají je širší než pouze materiální hodnoty a bylo by chybou vztah a výměny v něm zredukovat jen na tuto úroveň.

 

Zaujal vás článek? Přijďte si nastudovat kurz Jak zvýšit výkonnost zaměstnanců a získejte pro sebe další inspiraci a tipy.